Telefoonterreur op de energiemarkt: ‘Ik word doodziek van al die telefoontjes’

call center, phone, service
Photo by Peggy_Marco on Pixabay

De Hollandse Energie Maatschappij HEM heeft een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd gekregen voor het aansmeren van wurgcontracten aan consumenten. Dat gebeurde veelal telefonisch, op buitengewoon agressieve wijze. Ook collega-energiebedrijven hanteren die methode.

Het is een dure leugen gebleken, het praatje waarmee deze verkoper probeert een contract van de Hollandse Energie Maatschappij (HEM) aan te smeren. Het opgenomen gesprek is namelijk een van de 22 zogeheten voicelogs die HEM vorige week een boete van 1,1 miljoen euro van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opleverde wegens ‘ernstige misleiding bij telefonische werving’.

Sinds de liberalisering van de energiemarkt, begin deze eeuw, gaat in Nederland dagelijks bij duizenden mensen de telefoon. En vanaf het eerste begin zijn die telefoontjes niet alleen voor veel consumenten irritant, maar geregeld ook misleidend of nadelig gebleken. Toch waren de consequenties daarvan waarschijnlijk niet eerder zo groot als de afgelopen jaren bij de Hollandse Energie Maatschappij. Het bedrijf smeerde consumenten door de telefoon wurgcontracten aan die geen enkel rationeel handelend persoon ooit zou tekenen. Daardoor betalen duizenden HEM-klanten tarieven die ver boven het gemiddelde in de markt liggen.

[…]

Intussen blijft de ACM iedereen met klem afraden om telefonisch of aan de deur energiecontracten af te sluiten. Wie zich toch laat overhalen en spijt heeft, heeft altijd het recht om binnen de 14 dagen bedenktijd kosteloos het contract te annuleren. ‘Maar ook daarna kunnen consumenten stappen ondernemen’, zegt een woordvoerder. ‘Zeker wanneer het contract dat zij hebben gekregen anders is dan aan de telefoon is beloofd.’ Op de website van de ACM Consuwijzer staat een uitgebreide pagina, inclusief voorbeeldbrieven, over de stappen die in dat geval kunnen worden genomen.