Energiebedrijf HEM krijgt boete van 1,1 miljoen voor misleiding van consumenten
Energieleverancier HEM moet een boete van 1,1 miljoen euro betalen vanwege misleiding. Verkopers die namens het bedrijf belden om klanten te werven, waren volgens toezichthouder ACM onduidelijk over de voorwaarden en tarieven van de contracten.
De energieleverancier is verschillende keren gewaarschuwd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De prijzen voor vaste contracten lagen bij HEM ver boven het prijsplafond. Deze dure vaste contracten werden op een misleidende en vaak agressieve manier aangeboden. Veel van de nieuwe klanten raakten hierdoor een voordeliger contract kwijt.
De verkopers zeiden er meestal niet bij dat zij namens HEM belden. De medewerkers beweerden bijvoorbeeld dat ze belden over een bestaand contract. Daardoor hadden de klanten vaak pas later door dat zij onder valse voorwendselen waren overgegaan naar een duurder contract.
Daarnaast bleven verkopers aandringen als consumenten al verschillende keren hadden gezegd niet geïnteresseerd te zijn. HEM-klanten die weg willen, moeten hoge opzegvergoedingen betalen.
De toezichthouder heeft veel klachten over de energieleverancier gekregen. “De ACM vindt de overtredingen zeer ernstig en legt het bedrijf daarom een boete van 1,1 miljoen euro op”, zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. Sommige klanten betalen ook nu nog maandelijks honderden euro’s meer voor gas en elektriciteit.