Tramreizigers opgelet: dit verandert er volgend jaar op het Rotterdamse lijnennet

Tramreizigers kunnen hun borst natmaken: het lijnennet in de regio Rotterdam wordt flink door elkaar gehusseld. In 2025 rijden veel RET-trams andere routes, verdwijnen delen, moet je opeens overstappen en krijgen lijnen een nieuw nummer. Tram 24 wordt 1 en 23 heet straks lijn 3. ,,Dat zal zeker even wennen zijn.’’

Wie vaak reist met tramlijn 23 of 25, moet even opletten. De drukke trajecten van 23 (Beverwaard-Marconiplein) en 25 (Carnisselande-Schiebroek) worden namelijk ingekort en gaan, vanaf Zuid gezien, niet verder dan Rotterdam Centraal. Op deze lange routes hoeft nu maar iets te gebeuren − een open brug, een dubbel geparkeerde auto − en de dienstregeling loopt in de war. Niet fijn, zeker op tram 23 niet, met ruim 22.000 reizigers per dag.

Met kortere routes en meer trams per uur hoopt de RET de betrouwbaarheid te verbeteren en daarmee nog meer reizigers te trekken. In de spits gaan deze lijnen volgend jaar zelfs negen in plaats van vijf keer per uur rijden.

[…]

Omdat tram 8 dan niet meer via het Oude Noorden rijdt, komt er een nieuwe lijn naar het eindpunt aan de Kleiweg in Rotterdam-Noord: tram 6. Die rijdt tussen het Heemraadsplein, CS en de Kleiweg.

De meeste tramlijnen gaan in 2025 vaker per uur rijden: van vier naar acht tot negen keer per uur in de spits.

Nieuwe tramnummers

Nieuw is ook dat een aantal tramlijnen volgend jaar een ander nummer krijgt. Zo wordt 24 (Vlaardingen Holy-De Esch) lijn 1, lijn 21 (Schiedam Woudhoek-De Esch) wordt 11, tram 23 (Beverwaard-CS) heet vanaf 2025 lijn 3 en 25 (Barendrecht Carnisselande-CS) wordt 5. Met de andere lijnen wordt dat dan de reeks: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11 en 12 (voetbaltram naar de Kuip).

[…]

Meer metro’s naar strand

Ook bij de metro is er verandering op komst: in 2025 gaan er op werkdagen meer metro’s rijden tussen Slinge en CS. Fijn voor de strandliefhebbers: tijdens het strandseizoen gaan er meer metro’s naar Hoek van Holland Strand. Op bijvoorbeeld zaterdag zes in plaats van drie metro’s per uur.

Ook ‘s avonds gaan meer metro’s rijden − om het kwartier − om mensen weer naar huis te vervoeren. Nu is het in de metro op mooie dagen ‘s avonds vaak erg druk vanwege al die badgasten die lang blijven plakken.