Stijging verkeersdoden – Vier grote steden willen eigen flitspalen
De verkeersveiligheid moet beter, vinden de vier grote steden. Zij willen daarom het heft in eigen hand nemen met eigen flitspalen en boa’s met meer bevoegdheden. “Met alleen wegaanpassingen en campagnes redden we het niet”, zegt de Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans.
Het aantal verkeersslachtoffers moet naar beneden en de pakkans voor aso’s in het verkeer moet omhoog. En dat kan alleen als de vier grote steden van Nederland het recht hebben om zelf beslissingen te maken over de verkeersveiligheid, vinden Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag.
‘Landelijk, maar versnipperd’
De steden presenteren vandaag samen met organisaties voor verkeersveiligheid een plan aan de Tweede Kamer. “De verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid in Nederland is sterk versnipperd”, legt de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans aan persbureau ANP uit.
Wethouders, twee ministeries, het OM en de politie gaan er bijvoorbeeld over. “Dat staat in het geval van verkeersveiligheid een daadkrachtige aanpak in de weg”, stelt Karremans.
De hoogte van de verkeersboetes wordt op dit moment bijvoorbeeld landelijk bepaald. Net als de locatie van flitspalen. De vier steden willen zelf een plek aan kunnen wijzen. “Alleen door zelf flitspalen te plaatsen en handhavers in te zetten kunnen gemeenten en provincies effectiever optreden tegen snelheidsovertredingen, alcohol achter het stuur en asociaal rijgedrag”, zegt Karremans.
Stijging verkeersdoden
Het landelijk aantal verkeersdoden in 2022 steeg met 27 procent tot 745, het aantal ernstig gewonden steeg met 22 procent tot 8300.