Bewoner vertelt over schimmelproblemen: ‘De bedden zaten zelfs onder’

Leefbaar Rotterdam heeft een plan bedacht dat moet helpen om het enorme schimmelprobleem in Rotterdamse woningen aan te pakken. De reden is helder: ,,Mentaal en fysiek gaan deze bewoners naar de knoppen.”

Het water stroomt langs het plafond achter de kerstversiering en de papieren bekertjes zitten zo vol dat het water over de rand klotst. De plafonnière in het toilet lijkt wel een douchekop, zo hard stroomt het langs de randen op de vloer. En dan zijn er ook nog de plakkaten schimmel op de wanden. Bewoner Maria van Heiningen (49) vertelt woensdagmiddag in de raadscommissie in tranen haar verhaal over de lekkages en schimmel in haar woning in Hillesluis, die ze huurt van corporatie Woonstad.

[…]

Ombudsman voor wonen

Leefbaar pleit voor een woning-apk, een keuring van woningen door een onafhankelijke partij. ,,Waarbij de woning om de zoveel tijd bezocht wordt en een lijst met punten wordt nagelopen die aangeeft of deze wel of niet in orde zijn.”

Daarnaast wil de partij één gezamenlijk meldpunt van zowel de GGD als de gemeente. Daarbij wil ze ook een speciale ombudsman wonen betrekken, die bewoners met schimmel in hun woning bij kan staan. Volt wil een speciale app zien waar Rotterdammers schimmelproblemen kunnen melden. Dat gaat Zeegers onderzoeken.

Zeegers ziet echter niets in een apk omdat er al ‘personeelstekorten zijn bij de gemeente’. ,,Bovendien zijn er al normen waar corporaties zich aan moeten houden en is er wetgeving voor huurders.” Het meldpunt van de gemeente voor schimmel kan beter, erkent ze. ,,Het moet laagdrempeliger en de informatie moet duidelijker worden.”