KUNSTHAL: SYLVIE FLEURY – YES TO ALL

Sylvie Fleury, Skylark , 1992. Foto: Annik Wetter. Courtesy: de kunstenaar

Sylvie Fleury. Yes to All – 30 maart t/m 8 september 2024

In het voorjaar van 2024 presenteert Kunsthal Rotterdam een groots overzicht van de
Zwitserse kunstenaar Sylvie Fleury (1961, Genève). Haar omvangrijke oeuvre, dat
bestaat uit provocerende installaties, sculpturen, readymades en schilderijen, is voor het
eerst in Nederland te zien. Op speelse wijze stelt Fleury de culturele constructies van
genderstereotypen aan de kaak. Ze maakt gebruik van moderne reclamestrategieën
zoals aandachtstrekkende slogans, felgekleurde neonlichten en verleidelijke
presentaties, waarmee ze de grenzen tussen hedendaagse kunst en het consumentisme
verkent. Met elementen uit de mode- en filmwereld, popcultuur, autosport en
kunstgeschiedenis creëert Fleury keer op keer onverwachte nieuwe verhalen, altijd met
een flinke dosis humor en eigenzinnigheid.

Sylvie Fleury breekt in de jaren negentig door met haar ironische presentaties van glamour,
mode en lifestyle. Ze volgt de laatste trends, leest trouw de grote modetijdschriften en mist
geen enkele coutureshow in Parijs. In haar werk reageert ze als zogeheten fashion victim op
de overweldigende invloed van de mode-industrie door elementen uit die wereld tot kunst te
verheffen. In de tentoonstelling begeeft de bezoeker zich tussen de designer artikelen, Vogue
covers en neoninstallaties met kreten zoals ‘Champagne & Limousines’. Door luxegoederen
inclusief hun verleidelijke verkoopstrategieën in een andere context te plaatsen, maakt Fleury
ons bewust van de overeenkomsten tussen het consumentisme en de kunstwereld. Beiden
spelen in op branding, het menselijk verlangen en de vergankelijkheid van waarde.


Sylvie Fleury, 2023. Photo: Diego Sanchez

Objectificatie van de vrouw

Met levendige kleuren, opvallende materialen en verrassende tegenstellingen maakt Fleury
de genderstereotypen en onrealistische schoonheidsidealen binnen onze maatschappij
zichtbaar. Ze deconstrueert de verwachtingen die we opleggen aan het uiterlijk en gedrag van
een vrouw, en wat daar allemaal bij komt kijken. Tot de tentoonstelling behoren vintage
aerobicsvideo’s van Jane Fonda en een Gucci yogamat. Ook make-up speelt een belangrijke
rol in haar werk: zo maakt Fleury onder meer levensgrote oogschaduwpaletten, die zonder
bijbehorend kwastje of zichtbaar logo iets weg hebben van abstracte schilderijen.

Vrouwelijkheid als wapen

Verwoesting is een terugkerend fenomeen in het werk van Fleury: ze maakt diverse objecten
uit de modewereld en popcultuur bewust kapot om ze te bevrijden van hun maatschappelijke
constructies of genderclichés. “Soms hoef je alleen maar over het oppervlak te krabben,
andere keren moet je het in stukken blazen”, aldus de zelfbenoemde punk feminist in
disguise. Dit doet ze letterlijk in een video-installatie waarin een groep vrouwen, waaronder
zijzelf, het vuur opent op 22 iconische Chaneltassen. Bovendien zet Fleury stereotypische
vrouwelijke producten om tot wapens, zoals een bronzen afgietsel van een pistoolvormige
haardroger of met spikes bezette Balenciaga stiletto’s.

Volg de Kunsthal op www.kunsthal.nl | Facebook | X | YouTube | Instagram