Diepzeemijnbouw moet een ‘no go’ zijn voor de financiële sector
Diepzeemijnbouw kan onherstelbare schade aanrichten aan de biodiversiteit. Financiële instellingen hebben de morele plicht om er niet aan mee te werken, betoogt Johanna Schmidt van Triodos Bank.
Onderstaand opiniestuk verscheen op 12 februari 2024 in dagblad Trouw.
Het winnen van kostbare mineralen uit de diepten van de oceanen wordt voor veel landen en bedrijven aantrekkelijk, met als excuus dat diepzeemijnbouw noodzakelijk is voor de energietransitie. Maar de risico’s van diepzeemijnbouw op onherstelbare schade aan de biodiversiteit zijn zo groot dat zelfs het terugdringen van de CO2-uitstoot geen excuus is. De financiële sector moet deze nieuwe industrie stoppen voordat deze zelfs maar is begonnen.
Diepzeemijnbouw houdt in dat mineralen op de oceaanbodem worden gewonnen, honderden tot duizenden meters onder het wateroppervlak. De risico’s zijn zeer groot dat er onomkeerbare schade wordt toegebracht aan de biodiversiteit. Uit een recent onderzoek van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee blijkt bijvoorbeeld dat mangaanknollen veel meer leven bevatten dan verwacht. We begrijpen het leven op de zeebodem nog steeds niet genoeg om de gevolgen van diepzeemijnbouw te overzien.
De goedkeuring vorig jaar van het zogenoemde High Seas Treaty was een belangrijke stap om de verantwoordelijkheid van regeringen over de nationale grenzen heen uit te breiden om vitale leefgebieden en plant- en diersoorten op volle zee en het internationale zeebodemgebied in stand te houden en duurzaam te beheren. Ondanks dit verdrag debatteert Noorwegen, een staat die rijk is geworden dankzij de oliewinning in de Noordzee, over een vergunning voor exploratie op diepzeeniveau onder Spitsbergen. Meer landen spelen met die gedachte.
Wondermiddel?
Het lijkt een wondermiddel. De vraag naar kostbare mineralen is groot. Voor de energietransitie naar groene, hernieuwbare energie zijn edelmetalen zoals kobalt, nikkel en koper van cruciaal belang, omdat ze nodig zijn in batterijen, zonnepanelen en elektrische voertuigen. De huidige toeleveringsketens zijn problematisch vanwege ernstige mensenrechtenschendingen in de mijnbouw, kinderarbeid, dwangarbeid en andere onveilige werkomstandigheden zonder menselijke waardigheid.
“We kunnen het ons niet veroorloven om met diepzeemijnbouw bestaande problemen op te lossen”Johanna Schmidt, sustainability researcher bij Triodos Bank