Nachtmerriescenario Schiphol: plafond van 318.000 vluchten en torenhoge schadeclaims

Schiphol Gate Activity” by caribb is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

Het is het nachtmerriescenario van menig ambtenaar en politicus: de Raad van State die oordeelt dat Schiphol meer stikstofuitstoot moet compenseren dan nu is afgesproken. Dat is vrijwel onmogelijk en in dat geval zou het aantal vluchten fors omlaag moeten. En dan dreigen miljarden aan claims en economische schade, vrezen ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenW). 

Dat blijkt uit documenten die zijn gepubliceerd door de ministeries van IenW, Financiën en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) na meerdere verzoeken op basis van de Wet open overheid (Woo). 

In het kort: 

  • Advocaten van de landsadvocaat en Schiphol achten het niet uitgesloten dat een rechter besluit dat er veel minder van en naar Schiphol gevlogen mag worden dan waar men nu vanuit gaat. 
  • Als dat scenario uitkomt, is dat slecht voor de economie van Nederland, vrezen ambtenaren in Den Haag. 
  • Zo’n verlaagd vluchtplafond zal bovendien aanleiding zijn voor luchtvaartmaatschappijen om schadeclaims in te dienen. 

Luchthaven Schiphol kreeg vorig jaar een natuurvergunning voor 500.000 vliegbewegingen per jaar. Maar om deze vergunning in de wacht te slepen, moest het negen boerenbedrijven opkopen. Die boerenbedrijven hebben namelijk het recht om ammoniak uit te stoten, dat als stikstof neerslaat op kwetsbare natuurgebieden. Als de boeren stoppen, kan Schiphol de ‘depositierechten’ gebruiken voor het vliegverkeer.

Aannames, aannames, aannames

Met de rechten van de boerenbedrijven en een reeks andere maatregelen kreeg Schiphol ruimte voor 20.000 tot 40.000 extra vluchten. Uitgangspunt is namelijk geweest dat de luchthaven bestaande rechten had voor 460.000 tot 480.000 vluchten. Maar de totstandkoming van dat aantal is gebaseerd op heel veel aannames. Aannames die worden aangevochten door natuurorganisaties als MOB.