Ombudsman: ‘DigiD is slecht toegankelijk voor gemachtigden’

DIGID

Belastingaangifte doen, toeslagen regelen, aangifte doen bij de politie, zorgverslagen bekijken of je pensioen aanvragen; je doet het allemaal met je Digitale Identiteit. Oftewel je DigiD. Omdat we onze DigiD voor veel zaken gebruiken, zou je denken dat het goed geregeld is. Niets is echter minder waar.

Uit een rapport van de Ombudsman blijkt dat voor wettelijk vertegenwoordigers en mensen die namens een naaste digitale zaken doen met de overheid, de digitale toegang nog steeds niet goed geregeld is.

Het probleem speelt al jaren en de staatssecretaris beloofde al beterschap. Helaas, nog zonder resultaat dus.

[…]

De Ombudsman wil nu dat de staatssecretaris binnen drie maanden met een ‘duidelijk en haalbaar plan van aanpak’ komt. “De overheid moet harder lopen, zodat écht iedereen mee kan doen”, besluit Van Zutphen.