Klanten Innova Energie wachten wekenlang op terugbetaling jaarnota

Meer dan duizend klanten van Innova Energie wachten al weken op geld dat ze tegoed hebben van het energiebedrijf. Soms wachten klanten nog op een teruggave van duizenden euro’s.

Klachtenfora staan bol van reacties van klanten die in november hun jaarafrekening kregen waaruit bleek dat ze geld terugkrijgen, maar Innova Energie uit Den Haag maakt niets over. Wie belt krijgt te horen dat er iets niet goed is gegaan met de het administratiesysteem en dat het geld zo spoedig mogelijk komt.

Volgens commercieel directeur Achmed Badloe is er iets misgegaan bij het omzetten van klantenbestanden naar een nieuw systeem. ,,We hopen in de loop van volgende week alles opgelost te hebben.’’ Hij zegt ook toe dat voor ‘specifieke gevallen’ (lees: mensen die zelf bellen met het bedrijf) een ‘handmatige oplossing wordt gezocht’.

Maar volgens klanten is dat een loze belofte. ,,Ondanks meerdere toezeggingen blijft een betaling van ruim 3.200 euro aan elektriciteit opbrengsten op de jaarrekening uit; ik heb 18 zonnepanelen. Nieuw systeem, gisteren al overgemaakt etc. etc., telkens nieuwe smoezen’’, meldt Patrick op de klachtensite van Trustpilot. Hij vreest zelfs een faillissement van Innova.

[…]

Een energieleverancier heeft volgens de toezichthouder na afloop van het contractjaar zes weken de tijd om een eindafrekening te sturen en vervolgens maximaal vier weken om te betalen.