Digitaal gekochte serie mag je niet altijd houden: ‘Koopknop is misleidend’

internet, laptop, computer, online shopping
Photo by Peggy_Marco on Pixabay

In het kort

  • Mensen die een Discovery-serie via hun PlayStation-account kochten, kunnen deze vanaf volgend jaar niet meer bekijken omdat Sony’s licentie voor Discovery-titels afloopt.
  • Gebruikers krijgen hun geld niet terug, wat vragen oproept over de betekenis van ‘kopen’ bij digitale aankopen en leidt tot verwarring en klachten.
  • Deskundigen suggereren dat de term ‘kopen’ bij digitale aankopen misleidend kan zijn, omdat gebruikers in werkelijkheid betalen voor toegang tot streamen en geen blijvende eigendom verwerven.

Samenvatting gemaakt met behulp van AI.

Regels voor digitale aankopen verschillen met fysieke aankopen

Juridisch gezien gelden regels voor het kopen van fysieke dingen. “In een digitale omgeving is het fundamentele punt dat die niet bestaan”, zegt ICT-jurist Arnoud Engelfriet.

“Je kunt een mp3-bestand niet op je voet laten vallen. In plaats daarvan betaal je om gebruik te kunnen maken van digitale producten. Het woord ‘koop’ is daarbij wel misleidend als blijkt dat het later teruggehaald kan worden door de aanbieder.”

Daarmee verschilt de digitale wereld dus van de fysieke. Als je een film koopt op blu-ray en die thuis in de kast zet, dan is er geen winkel die hem later komt terughalen. Digitale aanbieders houden na de transactie meer grip op wat ze verkopen. Zo kunnen ze via accounts van klanten ingrijpen om het streamen van een gekochte film met een verlopen licentie tegen te houden.