Bedrijven wachten toch weer tot politici het voortouw nemen

Zonder de inzet van bedrijven is het onmogelijk streng klimaatbeleid uit te voeren. Een kopgroep is er hard mee bezig, maar de ondernemingen die op de klimaattop aanwezig zijn, hebben ontoereikende plannen, bleek in Dubai.

De markt moet zijn werk doen, ook op het terrein van het klimaat. Op COP28, de klimaattop in Dubai, klinkt dat geluid nadrukkelijker dan ooit. Zonder inspanningen van het bedrijfsleven zal het niet lukken de klimaatopwarming een halt toe te roepen. Feike Sijbesma, voorzitter van de raad van commissarissen van Philips, zegt het zo: „Al worden klimaatakkoorden gesloten door regeringen, het is het bedrijfsleven dat moet opstaan en zich moet uitspreken om de emissiereducties werkelijkheid te laten worden.”

Sijbesma behoort tot de Alliance of CEO Climate Leaders, een groep van zo’n 120 grote bedrijven uit 26 landen met in totaal meer dan negen miljoen werknemers, die pleit voor meer klimaatbeleid. „Wees open over je emissies, rapporteer erover, stel doelen en werk samen met anderen om ze te bereiken”, was de positieve boodschap van Sijbesma in een promotiefilmpje voorafgaand aan COP28. „De technologie is er, de oplossingen zijn er. Laten we ze implementeren.”

Een groot deel van deze alliantie werkt ook samen in de We mean business coalition, een club van ruim tweehonderd bedrijven met een gezamenlijke jaarlijkse omzet van 1.500 miljard dollar. In een open brief aan regeringsleiders spreken de bedrijven hun zorgen uit over het uitblijven van een aanpak van „de voornaamste oorzaak van klimaatverandering: de verbranding van fossiele brandstoffen”. Dat is onnodig en onwenselijk, vinden ze, nu er sprake is van een „exponentiële groei van oplossingen die schone energie goedkoper en toegankelijker hebben gemaakt dan ooit tevoren”.