Boetes voor bejaarden in de spits, schaf de zelfscan af en nog 9 andere tips om de supermarkt te overleven

Increasing direct care hours for seniors in residential care” by BC Gov Photos is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

Japke-d. denkt mee 

Winkelen in de supermarkt is voor veel mensen de hel, hoorde Japke-d. Bouma op de sociale media. En dus bedacht ze wat tips. „Er komen fast passes voor werkende ouders, en mensen die bellen op de speaker worden getaserd.”

Als columnist moet je het niet te hoog in je bol hebben en dat heb ik ook niet hoor, maak je geen zorgen. Maar afgelopen week dacht ik toch een fractie van een seconde: het is goed dat ik dit onderwerp aankaart.

[…] Naar de supermarkt gaan is voor veel mensen de hel – blijkbaar.

Mensen die zich eraan ergeren dat de bloemkolen altijd op de kop in het schap liggen, dat de potjes van de kruiden veranderen zodat ‘het systeem in m’n kast niet meer werkt’. Mensen die zich ergeren aan de gesprekken van de vakkenvullers over hun privéleven, aan de klanten die het beurtbalkje niet neerleggen, aan de sinterklaasliedjes, aan de mannen die op hun vrouw staan te wachten (?!), aan de mensen die alleen maar ongezonde dingen kopen, aan de poortjes die elektrisch zijn – want dat kost allemaal stroom – „gewoon het punt dat er andere mensen in de supermarkt zijn”. Man man man.

En dus dacht ik: hier moet écht even iemand wat structuur gaan aanbrengen. Anders gaat het mis. Daar gaan we.

1. Elke supermarkt krijgt een vriendelijke doch strenge portier bij de in- en uitgang.

Die klanten tasert die keihard staan te bellen op de speaker, die mensen op de bon slingert die vlak na de ingang hun boodschappenlijstje gaan staan lezen, en die klanten die zich voorbeeldig gedragen een complimentje geeft – ‘zo hoort het mevrouw Bouma, wat fijn dat u er weer was vandaag, mevrouw Bouma’.