Betalen voor privacyvriendelijk Instagram en Facebook: ‘Echt een foute ontwikkeling’

social media, structure, internet
Photo by geralt on Pixabay

Vanaf vandaag kunnen gebruikers van social media platformen Instagram en Facebook kiezen voor een betaalde variant. Moederbedrijf Meta biedt, na kritiek van het Europees Hof op hoe Meta omgaat met de privacy van gebruikers, een betaalde variant waarin dit beter geregeld zou moeten zijn, mede omdat er geen reclames meer zijn. Maar of dat de oplossing is?

Voor gebruikers die voortaan zonder advertenties hun social media willen raadplegen, rolt Meta zowel voor de smartphonegebruiker als voor de webversie een betaald abonnement uit.

[…]

Vincent Böhre, actief als directeur van Stichting Privacy First, is op zijn zachtst gezegd niet te spreken over het nieuwe initiatief van Meta. “Privacy is een grondrecht. Een mensenrecht. Je zou daar niet voor moeten betalen”, betoogt Böhre. “Diensten waar zoveel mensen gebruik van maken alleen maar privacyvriendelijk maken voor zij die betalen is echt een foute ontwikkeling.”

“Privacy wordt op deze manier dan iets voor de rijken”, zegt Böhre. “Terwijl anderen dat tientje opzij moeten leggen om kleding voor hun kinderen te kunnen betalen. Ik vraag me dan ook oprecht af of dit voldoet aan het arrest van het Europees Hof. En los van of het juridisch wel of niet in orde is, zit hier ook een ethisch vraagstuk aan.” 

Geen vertrouwen

Meta belooft dat de betaalde versie voldoet aan de eisen van het Europees Hof rondom privacy. “Maar gezien de trackrecord van Meta heb ik daar ook geen vertrouwen in”, zegt Böhre. “De afgelopen jaren hebben ze talloze malen misbruik gemaakt van de privacy van gebruikers op allerlei manieren geschonden. Het lijkt wat mij betreft een beetje de aard van het beestje te zijn.”