Rotterdam ziet energietransitie vastlopen en stuurt brandbrief naar kabinet

Vopak Terminal Laurenshaven B.V.” by ednl is licensed under CC BY 2.0

“Jullie kunnen in het volgende regeerakkoord allerlei klimaatdoelen zetten, maar zonder Rotterdam ga je het niet redden.” Robert Simons zegt het met een lachend gezicht, maar de havenwethouder is bloedserieus. Hij is vol onbegrip over de handelswijze van het Rijk. Door de stikstofcrisis worden geen natuurvergunningen afgegeven, waardoor minstens 35 verduurzamingsprojecten in de haven op de lange baan geschoven zijn. Rotterdam luidt daarom in een brandbrief naar het kabinet de noodklok.

De Rotterdamse zorgen over de voortgang van de verduurzaming zijn niet van vandaag of gisteren. Het Havenbedrijf Rotterdam signaleerde meer dan een jaar geleden al dat de energietransitie in de haven dreigt vast te lopen. Oorzaak: de stikstofcrisis, die niet alleen de woningbouw lamlegt, maar dus ook een van de motoren van de Nederlandse economie treft.

Rotterdam wil de CO2-uitstoot in de haven over zes jaar met 55 procent hebben verminderd ten opzichte van de stikstofuitstoot van 1990. In een concreet cijfer: uit de schoorstenen moet vanaf 2030 jaarlijks ruim 13 miljoen ton CO2 minder komen.

[…]

Tering naar de nering

De tering moet wat Simons en klimaatwethouder Chantal Zeegers (D66) betreft naar de nering worden gezet. Om de 24 miljard euro aan jaarlijks toegevoegde economische waarde van het Rotterdamse havencomplex en de toekomstige werkgelegenheid voor 180 duizend mensen niet op het spel te zetten, moet het huidige demissionaire of het volgende kabinet in beweging komen.

In hun brandbrief roepen ze het kabinet onder meer op om met noodwetgeving te komen waarmee de verduurzaming van de Rotterdamse haven weer op gang gebracht kan worden.

En de stikstofruimte die vrijkomt omdat boeren worden uitgekocht, moet met voorrang beschikbaar komen voor bouwprojecten in de Rotterdamse haven. Het gaat niet om grote hoeveelheden: de bouwsector draagt een half procent bij aan de stikstofuitstoot, en de 35 Rotterdamse projecten hebben daar volgens Simons een klein deel van nodig.