Unilever is eventjes zo sociaal niet meer

London: Unilever House” by James.Stringer is licensed under CC BY-NC 2.0

De Rusland-opstelling van Unilever is beschamend, schrijft onze chef nieuws Saskia van Westhreenen. Een concern dat in 2020 in een week zijn hoofdzetel van Rotterdam naar Londen kon verplaatsen, heeft echt geen jaren nodig om uit Moskou te vertrekken.

Unilever heeft een geschiedenis om trots op te zijn. Het concern ontstond uit een samenvoeging van twee van oorsprong Brabantse boterbedrijven die in 1929 in Rotterdam neerstreken – de Margarine Unie – en het Britse Lever Brothers.

De boterfabriek van grondlegger Jurgens maakte in 1871 in Oss kunstboter die margarine werd genoemd. Het was een ware wereldprimeur. De familiebedrijven stonden bekend als warm en sociaal. Voor de werknemers werden er complete straatjes gebouwd.

Dinsdag maakte Unilever klinkende halfjaarcijfers bekend. In een tijd waarin de boodschappen duur worden betaald en alom wordt geklaagd, wist het concern de nettowinst met bijna 21 procent te verhogen tot 3,9 miljard euro. De winstmarge stabiliseerde op 17,1 procent.

[…]

Die opstelling zorgt voor kritiek. En terecht. Waar een wil is, is een weg. Een concern dat in 2020 in een week zijn hoofdzetel van Rotterdam naar Londen kon verplaatsen, heeft echt geen jaren nodig om uit Moskou te vertrekken. Noem dat gerust beschamend. Of zo u wilt: asociaal.