Reders beloven veel, maar uitstoot groeit alleen maar
Op de boeg van het cruiseschip in de haven van Amsterdam staat een hashtag: #savethesea. De zwierige letters op de reusachtige MSC Euribia zijn metershoog. Het cruiseschip was begin juni even in Amsterdam. De nieuwe, 900 miljoen euro kostende boot – met waterpretpark en 945 stoelen tellend theater – maakte een tussenstop op haar maiden trip van de werf in het Franse Saint-Nazaire naar het Deense Kopenhagen.
Met een vloot van 22 schepen is MSC Cruises een van de grootste aanbieders van zeecruises in de wereld. Bovendien is het Zwitsers-Italiaanse MSC de wereldwijde nummer 1 in containervervoer.
De MSC Euribia is het ‘groenste’ cruiseschip van de rederij, vandaar #save-thesea. En dat wil het graag vertellen in Amsterdam. Aan een groepje Europarlementariërs bijvoorbeeld, die op uitnodiging van de rederij een rondleiding krijgen door de verrassend schone machinekamers.
„Dit is onze beste poging tot nu toe om klimaatneutraal te zijn in 2030”, zegt Gianni Onorato later in een zaal aan boord. „Wij laten zien dat wij niet alleen praten over duurzaamheid”, zegt de Italiaanse topman van MSC Cruises. „Wij tonen ook hoe wij erin investeren.” MSC moet wel – anders wordt bijvoorbeeld hun schepen de toegang ontzegd tot de Noorse fjorden.
En de hele scheepvaart moet wel. De maritieme sector staat onder toenemende druk van politici en klimaatactivisten om veel meer te doen tegen de uitstoot van schepen.
De zeevaart zorgt voor 90 procent van het wereldwijde goederenvervoer, maar ook voor 3 procent van de mondiale CO2-emissies. Ook stoten schepen nog eens allerlei andere verontreiniging uit. Zwavel, stikstof, fijnstof bijvoorbeeld, waarover overigens strenge normen bestaan. En anders dan containerschepen en tankers doen cruiseschepen dat ook nog eens dicht bij de bebouwde omgeving.