Racisme is onwetendheid, zegt de Senegalese fotograaf Malick Welli. ‘Het betekent dat je de geschiedenis niet kent’

woman in white dress walking on street during daytime
Photo by Catherine Avak on Unsplash

Malick Welli

Fotograaf Fotograaf Malick Welli, te zien in het Afrika Museum in Berg en Dal, is een van de sterren van Senegalese kunstscene. Zijn foto’s gaan over de zwarte identiteit: „Racisme is onwetendheid”.

Zijn geschiedenis is er één van gewiste sporen, zegt de Senegalese fotograaf Malick Welli (32). Of althans, pogingen daartoe. Neem religie. Ruim negentig procent van de Senegalezen is vandaag de dag moslim. Nog eens vijf procent is christen. „Maar je zou kunnen zeggen dat wij Afrikanen God al kenden voor deze geïmporteerde religies”, zegt Welli, die zelf opgroeide in een „hyper religieus” islamitisch gezin.

„Voor onze voorouders was de natuur onze God. Toen kwamen de (Abrahamistische) religies. Die probeerden deze waarden uit te wissen. Een deel hebben we weten te behouden. We moeten die geschiedenis blijven meedragen in ons dagelijks leven. Dat is waar mijn werk over gaat: ervoor zorgen dat de herinnering collectief blijft.”

In de tien jaar sinds Welli zijn werk als projectmanager inruilde voor dat van fotograaf, groeide de autodidact uit tot een van de sterren van de Senegales kunstscene. Op de biënnale in Dakar, al jaren Afrika’s grootste kunstevenement, is Welli inmiddels een vaste naam. Bij de laatste editie in de zomer van 2022 vormde een project met zijn vrouw, maker en regisseur Charlotte Brathwaite, een hoogtepunt.

Ook buiten Senegal is zijn ster rijzende. Welli’s werk, bijna filmische portretten die zich kenmerken door een sterke mise en scène, werd geëxposeerd van New York tot Lagos. Recent werd hij ook opgemerkt door het Franse modehuis Chanel, die Welli’s foto’s en installaties deel liet uitmaken van hun expositie in Dakar en nu in Parijs, in haar atelier 19M.

[…]

Welli, die zijn onderwerpen eerst eindeloos researcht en uitdenkt („fotograferen is het meest vluchtige deel van mijn werk”), vertelt over Bilal ibn Rabah, die geldt als een belangrijke metgezel van de profeet Mohammed. „De eerste zwarte figuur in de Islam. Hij was de eerste muezzin, degene die mensen opriep tot gebed.”

Of neem de Amerikaanse burgerrechtenstrijder Malcom X, zegt Welli, de „‘X’ die hij zichzelf aanmat, stond voor de Afrikaanse naam die zijn familie in de slavernij was ontnomen. „Beiden zijn emblematische figuren binnen de islam”, zegt Welli. „Maar in het Midden-Oosten zien ze dat niet, daar zie je hoe er nog steeds naar zwarte mensen wordt gekeken.”

Hout

Racisme is onwetendheid, stelt de fotograaf. „Het betekent dat je de geschiedenis niet kent. Of niet wilt kennen.”