Miljoenen snappen digitale overheid onvoldoende, meeste hoofdpijn over DigiD

call centre, help desk, communication
Photo by TheDigitalArtist on Pixabay

De Nederlandse bibliotheken richten in hoog tempo loketten in voor de miljoenen Nederlanders met een tekort aan digitale vaardigheden. Volgens de laatste stand zijn er nu 682 van dit soort ‘Informatiepunten Digitale Overheid’ (IDO’s) overal in het land en dat aantal groeit.

De bibliotheken staan vandaag tijdens een bijeenkomst in Rotterdam samen met demissionair staatssecretaris Van Huffelen stil bij de 100.000ste digitale hulpvraag die zij sinds de start in 2019 van bezoekers kregen. Het vaakst worstelen mensen in de praktijk met DigiD; veel vragen gaan over het aanvragen en activeren daarvan en het installeren van de DigiD-app.

Volgens de laatste beschikbare onderzoeken zijn zo’n 4,5 miljoen volwassen Nederlanders onvoldoende in staat om digitale overheidsinformatie te vinden en gebruik te maken van online dienstverlening van de overheid.

Daarbij gaat het in de eerste plaats om ouderen: 65-plussers stellen zes van de tien vragen in de informatiepunten. Maar ook laaggeletterden, mensen met een lichte verstandelijke beperking en anderstaligen lopen geregeld vast in de digitale wereld.

Het besef is aan het toenemen dat we te hard gaan als maatschappij.

Stephanie Kuijper, KB nationale bibliotheek