Lydia betaalt al jaren honderden euro’s voor een verwarming die ze niet gebruikt
De 72-jarige Lydia de Boer woont al jaren in een appartement in Rotterdam Centrum waar het altijd warm is, zonder dat ze ooit de thermostaat aanraakt. Lekker voordelig? Toch niet: ze krijgt namelijk elk jaar alsnog een afrekening van vele honderden euro’s van haar wooncorporatie Woonstad. Na jaren van belletjes en e-mails is ze ten einde raad. “Ik heb ze gesmeekt of ze mijn radiatoren kunnen komen weghalen, dan ben ik er vanaf.”
Iedere bezoeker die bij Lydia de Boer door de voordeur binnenstapt, merkt het meteen. Waar het buiten aangenaam koel is, voelt het in de huiskamer klam en heet.
“Heb je het warm?”, vraagt ze terwijl ze plaatsneemt aan de eettafel. “Het is hier nu dertig graden binnen namelijk.”
Ze draait zich om in haar stoel om de thermometer te bekijken. “O, nee. Ik moet niet overdrijven, 29 graden.”
Toen De Boer meer dan twintig jaar geleden in het appartement kwam wonen, was het al heel warm, de hele dag.
“Toen heb ik meteen bezwaar gemaakt bij de Huurcommissie. Want het kon zo niet. Het was zo warm en er zat overal schimmel. Woonstad heeft toen mijn huur verlaagd en daardoor betaalde ik nog 40% van de originele prijs”, vertelt ze.
“Uiteindelijk zijn in 2017 de ketels vervangen en zijn er ventilatiesystemen geplaatst. Daarom moest ik ook de oude huurprijs weer gaan betalen, zonder dat er gecheckt werd of het probleem was opgelost.”
[…]
De reactie van Woonstad: “In het verleden is er een zaak met de Huurcommissie geweest. Deze heeft mevrouw gewonnen en de huur is toen ook lange tijd aangepast naar de uitspraak van de huurcommissie. Woonstad heeft de gebreken verholpen en in 2019 is de huur weer ‘genormaliseerd’. Daar heeft mevrouw ook geen bezwaar tegen ingediend. De afrekening stookkosten van de seizoenen 2020, 2021 en recent geboekt 2022 staan open. Bij het controleren van de energierekening zagen wij dat het warm water (tapwater) gebruik de helft is vergeleken met het gemiddelde verbruik bij andere bewoners in de portiek. Daarnaast zijn haar kosten voor verwarming twee en een half keer zo hoog. Dat is opmerkelijk. We hebben vorige week het incassoproces voor de eindafrekening van de stookseizoenen stopgezet en daar mevrouw De Boer een brief over gestuurd en gebeld. Daarnaast gaat onze technische dienst de laatste drie eindafrekeningen vergelijken. Daarbovenop maken ze een afspraak met mevrouw om de installatie nog een keer te controleren.”