Wees gerust, niemand zal je biefstukje of bakje gehakt uit je winkelwagen trekken

Anoniem op verzoek fotograaf., CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

De boze brieven in verschillende kranten en het rumoer op sociale media leggen bloot dat een experiment van supermarktketen Lidl een gevoelige snaar heeft geraakt. Het bedrijf gaat een deel van de vleesvervangers direct naast de ‘echte’ varianten leggen, dus tussen de karbonades en de hamburgers, zodat ze kunnen zien of de klanten misschien toch voor het alternatief gaan.

We zijn luie mensen, hoorde ik een beïnvloedingspsycholoog op de radio zeggen. We moeten per dag achtduizend keuzes maken en dat leidt tot keuzestress. Door wat meer af te bakenen in het aanbod in de winkels zou dat zomaar tot gedragsverandering kunnen leiden.

Nu ben ik zelf een fervente carnivoor, daar ga ik niet over lopen huichelen, maar ik snap niet zo goed waarom andere vleeseters boos worden op winkels die het vegetarische eten ijverig promoten. Wel vraag ik me af waarom die vervangers dezelfde namen moeten dragen.

Maar goed. Dat is een andere discussie.

In een land waar tegenwoordig alles tot polarisatie leidt, is zelfs een goedbedoeld experiment, in samenwerking met een universiteit, munitie voor een hardnekkige cultuuroorlog, fanatiek gevoerd door mensen die sowieso tegen alle veranderingen zijn.

Onze identiteit lijkt tegenwoordig belangrijker dan ons welzijn – en dat van dieren. Als je geen trek hebt in vegetarisch eten, moet je gewoon iets beter opletten in de specifieke filialen van Lidl die de komende maanden aan dit onderzoek meedoen.

Niemand zal je biefstuk of je bakje gehakt uit je winkelwagen trekken. Sommige mensen denken dat de zondvloed aan hen voorbij zal gaan. Mocht de wereld vergaan, dan blijven zij ijzerenheinig volharden in hun principes, namelijk dat niets mag veranderen.