Schiphol plots verdwenen uit lijst van piekbelasters stikstof
Deze week publiceerde het RIVM een rapport met daarin een lijstje van industriële piekbelasters uit het stikstofdossier. Echter zonder Schiphol, dat prominent op nummer twee stond in een eerdere lijst van minister Van der Wal (Natuur & Stikstof).
Tweede Kamerleden Laura Bromet (GroenLinks) en Joris Thijssen (PvdA) ontdekten de absentie van Schiphol in de nieuwe lijst en stelden daar direct vragen over aan de minister.
De lijst is opgenomen in het rapport ‘Bepalen drempelwaarde piekbelasters-aanpak‘, opgesteld in opdracht van de minister. In het stuk worden de 3000 belangrijkste veroorzakers van stikstofdepositie (NOx en NHx) geïdentificeerd. De hoeveelheid stikstofneerslag van het laatste bedrijf in de lijst bepaalt de grenswaarde. Bedrijven met minder depositie vallen niet in de categorie piekbelaster.
Nummer 2 valt nu buiten top 3000
Schiphol stond met een stikstofuitstoot van ieder jaar 3,6 miljoen kilogram in de eerdere lijst nog prominent op de tweede plek achter Tata Steel. De uitstoot van het vliegveld is in werkelijkheid veel hoger, omdat aan de luchtvaart slechts emissies worden toegerekend tot een vlieghoogte van 900 meter. Alle uitstoot boven die grens wordt administratief weggewerkt in de categorie ‘buitenland’.
Volgens een studie van de TU Delft wordt zo 90 procent van de stikstofuitstoot van het vliegverkeer niet meegenomen. Dit betekent dat de werkelijke uitstoot door vliegtuigen van en naar Schiphol maar liefst tien keer zo groot is: 36 miljoen kilogram. Met deze hoeveelheid streeft het vliegveld de officiële nummer één Tata Steel (6 miljoen kilogram NOx per jaar) ruim voorbij.
Het CBS komt overigens tot een nog grotere uitstoot door de luchtvaart. In piekjaar 2019 stoten vliegtuigen ruim 55 miljoen kg NOx uit. Het statistiekbureau schat de bijdrage van het vliegverkeer aan de totale stikstofuitstoot van ons land in op 10 procent in corona-jaar 2021 toen er aanzienlijk minder werd gevlogen dan nu.