Rechtszaak tegen KLM wegens ‘misleidende duurzaamheidsclaims’ gaat door

Fossielvrij NLat People’s Climate march NL” by 350.org is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Luchtvaart 

De rechter moet zich uitspreken in een zaak tegen groene, mogelijk misleidende marketing door KLM. De klimaatgroep die de zaak begon is ontvankelijk. Het is een van de eerste rechtszaken in de wereld tegen ‘greenwashing’ door de luchtvaart.

Misleidt KLM consumenten als het Nederlandse bedrijf reclame maakt voor zijn ‘groene’ activiteiten? Wat mag een luchtvaartmaatschappij beweren over zijn pogingen om duurzamer te vliegen en wanneer is dat ‘greenwashing’?

Over die vragen moet de rechtbank in Amsterdam zich gaan buigen nu de Nederlandse klimaatorganisatie Fossielvrij NL ontvankelijk is verklaard in een zaak tegen KLM.

De rechtbank in Amsterdam heeft woensdag bepaald dat Fossielvrij NL voldoende representatief is om een rechtszaak te voeren tegen KLM. De organisatie, die wordt bijgestaan door klimaatgroepen Reclame Fossielvrij en ClientEarth, vindt dat KLM „misleidende duurzaamheidsclaims” heeft gedaan. Dat zou in strijd zijn met de Europese richtlijn over oneerlijke handelspraktijken.

De organisaties willen dat KLM alle uitingen staakt van zijn inmiddels stopgezette pr-campagne Fly Responsibly, en dat het afziet van vergelijkbare duurzame marketing. KLM zou ook nooit meer mogen beweren dat klimaatschade door vliegen kan worden verminderd door zogenoemde CO2-compensatie. Bomen planten om de uitstoot af te kopen werkt niet, aldus de klimaatgroepen.

AANDEELHOUDERS KRITISCH

Air France-KLM (AFKL) kreeg woensdag kritische vragen over de impact op het klimaat en de leefomgeving tijdens de aandeelhoudersvergadering in Parijs. Een kleine aandeelhouder uit Nederland zei dat hij grote spijt heeft dat hij enkele jaren geleden een huis heeft gekocht nabij Schiphol. Een krimp zoals voorgesteld door het Nederlandse kabinet is geen goede manier om de geluidsoverlast aan te pakken, reageerde president-directeur Marjan Rintel van KLM. Rintel presenteert volgende week aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een alternatief plan voor het verlagen van de geluidsoverlast. Eind juni gaat de rechtszaak verder over de krimp van Schiphol.

Meerdere aandeelhouders stelden woensdag dat AFKL veel harder moet werken om klimaat-neutraal te zijn in 2050. „We houden van de druk die u op ons uitoefent’, antwoordde AFKL-topman Ben Smith. „Ook wij nemen de gezondheid van onze planeet heel serieus. Maar het schrappen van alle vluchten, zoals sommige critici voorstellen, is voor ons geen optie. Dat is ‘netto negatief’ voor alle belanghebbenden.” Smith benadrukte dat de groep miljarden euro’s investeert in nieuwe vliegtuigen, die stiller en schoner zijn. Eerder deze week zei Smith dat AFKL nog meer verouderde toestellen voor de langere afstand (Airbus 330, Boeing 777) wil vervangen.