Oproep Consumentenbond: ‘Rechten consument moeten centraal staan bij gebruik AI’
Toezichthouders en de politiek moeten de rechten van consumenten centraal stellen bij de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) en met name generatieve AI. Daarvoor pleit de Consumentenbond.
Die laatste categorie omvat bekende systemen als ChatGPT. Bij de inzet van AI-systemen moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat er geen sprake is van praktijken als misleiding en manipulatie, discriminatie, fraude en misbruik van persoonlijke informatie.
Risico’s AI op een rij
Aanleiding voor de oproep is een onderzoek van de Noorse zusterorganisatie van de Consumentenbond, Forbrukerrådet, dat de belangrijkste risico’s van AI op een rij zet. Daarom roepen consumentenorganisaties in Europa en de Verenigde Staten nu op om te zorgen dat AI veilig is.
De oproep van de Consumentenbond is gericht aan de Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens en staatssecretaris Alexandra van Huffelen van digitalisering.
Transparantie als basis
De Consumentenbond ziet de voordelen van zowel AI als generatieve AI en is daar zeker niet tegen, benadrukt directeur Sandra Molenaar. “Maar transparantie moet de basis zijn. Consumenten moeten weten wanneer ze met AI te maken hebben en waar ze verhaal kunnen halen als ze nadeel ondervinden van AI.”
De oproep is erop gericht om tot duidelijke regels te komen voor dergelijke systemen. “Helaas heeft de geschiedenis aangetoond dat we er niet op kunnen vertrouwen dat de grote techbedrijven deze zaken zelf vooropstellen”, aldus Molenaar.