Is het einde van Rotterdam Airport in zicht? ‘Deze discussie wordt groter dan ooit’
De meeste Rotterdammers zijn blij met een vliegveld in de stad. Toch wordt de roep om sluiting steeds luider, nu ook in de provincie. Is het einde van Rotterdam Airport in zicht?
Toen in 2019 in het Rotterdamse stadhuis voor het eerst over sluiting van Rotterdam Airport werd gesproken, waren de reacties nog een beetje lacherig. Initiatiefnemer GroenLinks kreeg geen medestanders. Sluiting? ‘Een utopie’, noemden andere partijen het.
Vier jaar later ziet de wereld er anders uit. Een plan van GroenLinks om op de plek van de luchthaven tienduizend woningen en een groot stadspark te laten verrijzen, wordt inmiddels gesteund door vijf andere fracties. En de provincie Zuid-Holland maakte maandag bekend de gevolgen van sluiting van de luchthaven uitgebreid te laten onderzoeken.
[…]
Wat als dat onderzoek straks écht uitwijst dat de economische impact van sluiting wel meevalt? En als het volgende Rotterdamse college zich uitspreekt voor sluiting? Dan nog volgt een lang traject. Ten eerste moet er dan een nieuw luchthavenbesluit komen, met alle procedures die daaraan voorafgaan. Nog een complicatie: de grond onder de luchthaven is van de gemeente, maar er loopt een erfpachtconstructie tot 2050. En er zal nog heel veel moeten gebeuren om internationale treinverbindingen te verbeteren, want dat alternatief is nu vaak nog tijdrovend en duur.
,,Het is nog een lange weg”, erkent Biljoen (GroenLinks). ,,Maar we gaan het meemaken.” Dat zegt ook Alfred Blokhuizen van Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV). Zijn actiegroep kwam jaren terug als eerste met het idee om Rotterdam Airport plaats te laten maken voor een woonwijk. ,,Uiteindelijk zal iedereen inzien dat dit de beste keuze is.”
De directie van Rotterdam Airport hield het dinsdag bij een korte verklaring in reactie op het besluit van de provincie. ,,We zetten in op het behoud van de mobiliteitsfunctie van de luchthaven ten behoeve van de regio.”