Het definitieve ontwerp van het nieuwe Hofplein is klaar

rotterdam, hofplein 1909” by janwillemsen is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Rotterdam – Veel grote bomen, zes zebrapaden om in het midden te komen en liefst 40 procent minder auto’s. Het definitieve plan voor een nieuw Hofplein is klaar. Vanaf begin 2025 gaat het plein op de schop. Daarna moet er een ‘groene long’ in het hart van de stad zijn waar Rotterdammers rond de fontein kunnen zitten. De kosten worden wat hoger dan gepland: 44,8 miljoen in plaats van 38,6 miljoen euro. Het Hofplein is straks nadrukkelijk géén verkeersplein meer.

Het nieuwe Hofplein krijgt een groot middengebied met ‘een verblijfskarakter in een hoogstedelijke omgeving’, aldus de plannen van het gemeentebestuur die vandaag bekend werden. Het plein wordt ingericht met ‘een combinatie van groene grasvlakken, vaste planten, pleinachtige ruimten en vele grote, hoge bomen.’ In totaal komen er op het nieuwe plein ruim 150 grote en kleinere bomen. Daardoor zal de gevoelstemperatuur 7 graden lager worden, zo verwacht de gemeente. Ook komt er een ondergrondse waterberging met plek voor ruim 1 miljoen liter regenwater.

Het nieuwe, definitieve plan is tot stand gekomen na allerlei gesprekken en peilingen in de stad. Zo vulden 6.400 mensen vragenlijsten in via de Gemeentepeiler-app. Mensen waren vaak kritisch over de vele trams die er blijven rijden, en vooral het piepende tramgeluid en de mogelijke onveiligheid als wandelaars of fietsers de trambaan kruisen. Ondernemers vroegen zich af of de binnenstad wel goed bereikbaar blijft. Het aantal trams dat er rijdt blijft gelijk: ongeveer 90 per uur, maar de RET gaat aan de slag met maatregelen om geluidsoverlast minder te maken, onder meer met smeerwagens, kortere bochten en nieuwe sporen.

De iconische fontein blijft natuurlijk het prominente hart van het plein. Eromheen komen wandelpaden met subtiele  hoogteverschillen met zitbanken zodat iedereen dicht bij de fontein kan zitten met zicht op de sculpturen van waterdieren. Er komen zes zebrapaden om op het middengedeelte te komen en het aantal tramsporen wordt verminderd. Rondom het Hofplein komen een fietspad, nog meer groen en terrassen. 

Na de herinrichting is het Hofplein niet langer onderdeel van de doorgaande routes voor autoverkeer. Er zal naar verwachting 40 procent minder autoverkeer over het plein rijden. Sowieso is het de bedoeling dat automobilisten die niet ín het centrum moeten zijn er minder doorheen rijden en meer gebruik maken van de ring rond de stad. […]

Door alle veranderingen ontstaat er meer ruimte voor fietsers en voetgangers op het Hofplein. Dit is hard nodig, want op het Hofplein groeit naar verwachting groeit het fietsverkeer ten opzichte van 2020 tussen de 20 en 33 procent. Het aantal voetgangers zal verdubbelen

Zogenaamde passerende ‘doorstroomevenementen’ zoals de Rotterdam Marathon en de Straatparade van het Zomercarnaval blijven mogelijk, maar grote podiumevenementen met een publiek van meer dan 30.000 bezoekers zulolen er in de toekomst niet meer zijn op het Hofplein.