Vast energiecontract? Pas op voor opzegboete als je gaat samenwonen
Over tweeënhalve week gaat het meer geld kosten om een vast energiecontract op te zeggen. Dat kan ook gevolgen hebben als je gaat samenwonen of naar het buitenland verhuist.
Als je een vast contract voor elektriciteit en gas wilt afsluiten, voor hoe lang doe je dat dan? Vanaf 1 juni is het verstandig hier nog beter over na te denken dan eerst.
[…]
Prijsverschil betalen
Op dit moment is het nog zo dat als je af wilt van je vaste contract voor gas en stroom dit standaard 100 euro kost: 50 euro voor het gascontract en nog eens 50 euro voor het stroomcontract.
Maar vanaf 1 juni kan het een stuk duurder worden. Je moet dan namelijk het verschil gaan vergoeden tussen de prijs die je in je bestaande contract hebt afgesproken voor stroom en gas en de (nieuwe) prijs die geldt op het moment dat je van je bestaande contract af wil.
[…]
In de meeste gevallen zal die opzegvergoeding veel hoger liggen dan de 50 euro die je nu nog betaalt per contract (stroom of gas).
[…]
Meer aanbiedingen voor vaste contracten?
De verwachting is dat na 1 juni energieleveranciers door de opzegboete gemakkelijker energiecontracten met een duur van langer dan één jaar zullen gaan aanbieden. De leveranciers lopen immers minder financieel risico dat klanten tussentijds weggaan en zij blijven zitten met duur ingekochte energie.
Edwin van Houten, directeur consumenten bij de ACM, denkt dat leveranciers mogelijk weer contracten voor vijf jaar gaan aanbieden.
‘Pas op voor misleidende aanbieders’
Edwin van Houten waarschuwt wel voor ‘ongewenste, misleidende en agressieve wervingspraktijken, ook van energieleveranciers zelf, die op of over het randje zijn’, doordat consumenten niet goed worden voorgelicht.
Het is volgens Van Houten nu namelijk aantrekkelijk om nieuwe klanten te werven. Als je als consument na de veertien dagen bedenktijd toch van het contract af wil, dan ben je te laat en zit je voor de duur van het contract vast aan die leverancier.
Aanbieders gebruiken volgens Van Houten ‘allerlei smoesjes om mensen een slechte deal in te praten, te misleiden.’ Zijn advies is dan ook: “Ga absoluut niet telefonisch akkoord en voordat je akkoord gaat met je nieuwe energieleverancier, check bij je huidige leverancier wat overstappen je kost, als je een vast contract hebt. Dan kun je afwegen of het aanbod wel zo mooi is als het lijkt.”