Rotterdamse actievoerders blijven zich verzetten tegen schrappen tramlijnen. “Juridische stappen in voorbereiding”

Rotterdam Centraal RET 2022 lijn 25 Carnisselande” by Rob Dammers is licensed under CC BY 2.0

Tegenstanders van het plan om tramlijnen te schrappen of in te korten zijn begonnen met een tegenoffensief. Woensdagavond kwamen ze voor het eerst bij elkaar. “We werken aan juridische stappen om dit plan van tafel te krijgen.”

Na alle acties van de afgelopen weken was het een harde dobber dat een meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad aangaf na wat aanpassingen toch wel de plannen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te steunen. De MRDH is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio. Deze samenwerkingsorganisatie van 23 gemeenten vindt dat het Rotterdamse tramnet gemoderniseerd moet worden.

Op delen van tracés waar weinig reizigers zijn (zoals volgens de MRDH tramlijnen 4, 7 en 8), moet de tramlijn worden geschrapt en ingekort. Daarvoor zou dan een bus kunnen gaan rijden. Op andere, drukke trajecten moet de tram juist sneller en vaker gaan rijden. Ook moeten er nieuwe routes bijkomen.

Meer Rotterdammers moeten zich uitspreken

Langzaam loopt de zaal van podium Matrix in de Mauritsstraat in Rotterdam-Centrum vol. Een kleine vijftig Rotterdammers komen voor de informatie- en actieavond. De bijeenkomst is een initiatief van de SP maar ook de andere oppositiepartijen uit de gemeenteraad doen mee. Het eerste deel van de avond vragen de aanwezige tegenstanders aan raadsleden hoe de besluitvorming nu verder gaat. Ook willen ze weten of verder actievoeren nog zin heeft.

“Na het inspreken in de gemeenteraad en het aanbieden van de dertienduizend handtekeningen zijn onze bezwaren gewoon weggelegd. Ik voel me heel slecht behandeld door de gemeente Rotterdam. We kunnen het er gewoon niet bij laten zitten”, zei Rini Vermeulen-Vermaat. Zij is lid van de Wijkraad Bospolde, Spangen en Tussendijken.

De tram is overal in Europa in opmars, alleen in Rotterdam willen we dat ding weg hebben ten bate van de auto.

Otwin Peppinck, actievoerder tegen het schrappen van tramlijnen

Over een punt waren alle aanwezigen het al eens. Er is al veel actie gevoerd maar het moet nog meer. “In Delfshaven en Hillegersberg is veel actiegevoerd. Maar ik vind de mensen uit Beverwaard en Lombardijen (in Rotterdam-Zuid, red.) nog wat stil. Wat kunnen we daaraan doen?”, vroeg Co Engberts, raadslid van de PvdA.

De aanwezigen denken dat bij veel inwoners de plannen en de gevolgen daarvan nog steeds niet bekend zijn. “Ik zat laatst met iemand te eten die veel naar Excelsior gaat. Die wist niet dat het stadion straks niet meer per tram bereikbaar is”, zei een man. “Het is te laat en slecht gecommuniceerd”.

De komende tijd zullen daarom nog veel meer mensen aangesproken worden en een flyer krijgen. Ook instellingen en bedrijven die nadelen zullen ondervinden, krijgen het verzoek om hun stem te laten horen. “We moeten strijdvaardig zijn en doorgaan met veel enthousiasme. We moeten dit ook stadsbreed doen en niet alleen voor je eigen wijk. Alleen dan lukt het.” Dat zegt Otwin Peppinck uit Hillegersberg. “De tram is overal in Europa in opmars, alleen in Rotterdam willen we dat ding weg hebben ten bate van de auto.” Peppick zegt ook te werken aan juridische stappen om dit plan van tafel te krijgen.

Ouderen met rollators in de Spartatram

De wijkraad Bospolder, Spangen en Tussendijken wil ook meer ludieke acties die veel aandacht trekken. Eén daarvan is bedacht door een 80-jarige bewoonster van de wijk. Zij stelt voor om op 21 mei bij de thuiswedstrijd van Sparta veel ouderen met scootmobiels en rollators met de tram naar het stadion te laten reizen. Dan maar geen plek voor de voetbalsupporters. De wijk is boos dat er voor hen in de toekomst wel een tram kan rijden, maar niet voor de wijkbewoners. .

“Je zal maar beneden wonen in Spangen waar totaal geen winkels meer zitten”, zegt wijkraadslid Rini Vermeulen-Vermaat. “Die zitten allemaal bovendijks. Dan moet je als oudere of iemand met een beperking met al je hulpmiddelen helemaal naar boven omdat de tram niet meer rijdt. Er zijn wel trappen. Maar daar kan je met je rollator of rolstoel niet op. Je kan niet meer gaan pinnen of de boodschappen doen. Dat is voor velen een probleem”.

De tijd dringt want nog voor de zomervakantie wil de MRDH de conceptplannen aanpassen, zodat er in het najaar een definitief besluit over kan vallen. “Het is zo’n ondemocratisch proces geweest. Die mensen in de MRDH zijn niet gekozen door de bewoners”, zegt Gerard Harmsen, lid van de seniorenraad Kralingen-Crooswijk.