Hulpdiensten slaan alarm over nutteloze ambulanceritten: ‘Bel alleen 112 als het écht nodig is’

ambulance, hospital, medical
Photo by iamwahid on Pixabay

Gillende sirenes, piepende banden en dwars door rood, of wacht: toch niet nodig. Zo gaat het vaak bij de hulpdiensten. Het is zelfs zo erg dat bijna de helft van de 112-meldingen achteraf onterecht blijkt. Dat is een groot probleem voor de hulpdiensten, want dat kost personeel en mankracht die ergens anders misschien wel écht nodig zijn.

Pijn aan de heup na een val, een flinke snijwond in de vinger of gewoon onzeker wat er aan de hand is: verpleegkundige Miranda van de Windt rijdt mee op de ambulance en krijgt regelmatig dat soort meldingen. Meldingen die eigenlijk niet bij de ambulancedienst terecht zouden moeten komen. Die is namelijk alléén bedoeld voor levensbedreigende situaties. In sommige gevallen geven mensen toe dat ze dat niet weten. “Anderen zeggen: ‘het duurt te lang bij de huisartsenpost’, ‘112 is sneller’, ‘ik betaal premie’ of jij hebt zorgplicht” . Het wordt afgedwongen door mensen, en dat is niet oké.”

Volgens Biba Ising, hoofd van de meldkamer van ambulance en brandweer is de nood zo hoog dat mensen niet altijd meteen de hulp krijgen die ze nodig hebben. “Soms moeten onze levensbedreigende meldingen echt in de wacht staan. We prioriteren wel steeds opnieuw. Iemand die reanimatiebehoeftig is, krijgt direct een ambulance toegestuurd. Maar het kan bijvoorbeeld dat jij met een hersenbloeding iets langer moet wachten.”