Rotterdamse gemeenteraad stemt voor inkorten tramlijnen, maar lijn 4 in Hillegersberg moet blijven

Rotterdam Centraal RET 2022 lijn 25 Carnisselande” by Rob Dammers is licensed under CC BY 2.0

De Rotterdamse gemeenteraad gaat akkoord met het inkorten van verschillende tramlijnen, maar wil dat tramlijn 4 in Hillegersberg blijft rijden. Het deel tot aan de Kootsekade vervangen door een bus levert bijna geen besparing op. Lijn 4 hoeft niet meer over de Nieuwe Binnenweg te rijden. De tram is in die lange straat een gevaar voor met name fietsers, zo vindt een raadsmeerderheid. Een groot aantal Rotterdammers is fel tegen de plannen.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MDRH) is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio. Deze samenwerkingsorganisatie van 23 gemeenten vindt dat het Rotterdamse tramnet gemoderniseerd moet worden. Op delen van tracés waar weinig reizigers zijn (tram 4, 7 en 8), moet de tramlijn worden ingekort en komt er een busverbinding voor in de plaats. Op andere, drukke trajecten moet de tram juist sneller en vaker gaan rijden.

Aanpassingen in 2030

De MRDH wil er ook een aantal nieuwe tramverbindingen bij. Bijvoorbeeld over de Groene Hilledijk en naar de nieuwbouwwijk Nieuw-Kralingen. Omdat een deel van de trams de komende jaren vervangen moet worden, is het de bedoeling om alle aanpassingen in 2030 in te laten gaan, dus ook het inkorten van de lijnen.

Wethouder Karremans van Mobiliteit zegt dat het geen bezuinigingsoperatie is, want het bespaarde geld wordt gebruikt voor aanpassingen van de tramlijnen waar veel reizigers zijn. Het schrappen van delen van tramlijnen gebeurt ook omdat volgens Karremans op die plekken juist een groot gevaar is voor de verkeersveiligheid. Zo gebeuren er regelmatig ongelukken doordat fietsers in de tramrails terecht komen.

[…]

Lijn 4 door Hillegersberg moet behouden blijven

Bij de coalitiepartijen is wel begrip voor de ingreep in het tramnet in de stad, maar dan moeten er wel wat aanpassingen komen. Een ervan is dus dat Lijn 4 in Hillegersberg behouden blijft. Ook moet er beter onderzoek komen naar een tramlijn over de Groene Hilledijk.

De meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad geeft dus aan onder voorwaarden akkoord te gaan met de aanpassingen van het tramnet. De MRDH gaat nu dit advies en dat van de andere gemeenten die in dit bestuursorgaan zitten, bekijken en dan beslissen of het concept-plan moet en kan worden aangepast.

Bezwaarpetitie al twaalfduizend keer ondertekend

De plannen zorgen voor veel verzet bij Rotterdammers. Een bezwaarpetitie tegen het schrappen van de tramverbindingen is al meer dan twaalfduizend keer ondertekend. Winkeliers langs de geschrapte tramlijnen voeren postercampagnes en zamelen handtekeningen in. De angst is dat de kwaliteit van het openbaar vervoer in de stad afneemt.