Grote vliegvelden voeren weer meer vluchten uit dan hun historische rechten toestaan

Rotterdam the Hague Airport overview” by Nicky Boogaard is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

De vliegvelden Schiphol, Rotterdam-Den Haag en Eindhoven voeren weer meer vluchten uit dan ze wettelijk mogen. Dit wordt onderhands gedoogd. Daarom heeft MOB op 12 mei 2022 een nieuw verzoek tot handhaving ingediend voor de drie vliegvelden SchipholRotterdam-Den Haag en Eindhoven.

De minister liet ons weten een termijn van 6 maanden te hanteren om een besluit te nemen, hetgeen in strijd is met de wettellijke termijn van 8 weken. Daar is door MOB bezwaar tegen gemaakt en zijn we meteen naar de rechter gestapt. De rechter gaf MOB gelijk in een uitspraak van 16 december 2022 waarbij de rechter een dwangsom oplegde. 

Van 16 maart 2023 dateren de besluitent tot afwijzing van onze verzoeken tot handhaving m.b.t. SchipholRotterdam-Den Haag en Eindhoven.

Terwijl Nederland op slot zit vanwege de stikstofproblematiek, noodzakelijke woningen niet meer kunnen worden gebouwd en boeren op de nominatie staan te worden uitgekocht, wil de minister niet weten van enige grens op de uitstoot van het vliegverkeer. Ze gedoogt waar gedogen juridisch geen mogelijkheid is. De Europese Habitatrichtlijn kent het begrip gedogen helemaal niet. De Wet natuurbescherming ook niet. Het kabinet weet dat, maar is slechts aan het tijdrekken.

De door Rutte beloofde nieuwe bestuurscultuur leidt nog niet tot zichtbare verbeteringen. waarschijnlijk heeft Rutte er zelf al geen actieve herinnering meer aan. Er blijft MOB geen andere keuze dan opnieuw weer naar de rechter te stappen. Zie ook hier.

Halvering van luchtvaart is niet alleen van belang i.v.m. voorkomen van rampzalige klimaatopwarming maar ook een ethische kwestie.