Fors hogere prijzen pindakaas en deodorant leveren Unilever meer geld op

calve pindakaas” by Loet is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Unilever verkocht in de eerste maanden van 2023 iets minder producten, maar door flinke prijsverhogingen kwam er toch meer geld binnen. Het bedrijf achter Dove, Magnum, Calvé en De Vegetarische Slager verhoogde de prijzen begin dit jaar met 10,7 procent.

Prijzen in de categorie voedings- en schoonmaakproducten werden zelfs met 13,4 procent verhoogd, liet Unilever donderdag weten bij de presentatie van de nieuwste kwartaalcijfers.

[…]

Alleen in de categorie voedingsmiddelen werd minder omzet behaald dan vorig jaar. Winstcijfers werden niet bekendgemaakt.

Unilever zegt zelf ook last te hebben van inflatie en hoge inkoopkosten. Volgens bestuursvoorzitter Alan Jope worden kostenstijgingen voor maximaal drie kwart doorberekend aan de consument.

Jope stelt dat Unilever geen groter deel van de hogere kosten voor eigen rekening kan nemen. “Wel zijn we bewust dat klanten last hebben van de prijsstijgingen. We proberen consumenten te ontzien en intern flink te besparen.”