Ook na 2035 mag auto met verbrandingsmotor, mits CO2-neutraal

De Europese Unie en Duitsland zijn er uit: ook vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in de EU worden verkocht, maar dan moet de brandstof waar ze op rijden niet voor CO2 uitstoot zorgen.

De EU wil dat er een eind komt aan de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor, om het milieu te sparen. Maar Duitsland, met zijn belangrijke en machtige auto-industrie zag dat niet zitten.

Naast veel autofabrikanten telt Duitsland ook veel bedrijven die onderdelen voor een traditionele verbrandingsmotor maken.

Synthetisch

Nu is er een compromis bereikt. Auto’s op benzine en diesel zijn na 2035 uit den boze, maar auto’s op zogeheten e-fuels mogen wel. Dat betekent in de praktijk dat auto’s dan kunnen blijven rijden op onder meer diesel en lpg, maar dat moet die brandstof niet uit olie zijn gemaakt, maar op synthetische wijze.

[…]

Hij stipt ook aan dat er nu nog maar een paar fabrieken in de  wereld e-fuels maken. Ook moet er wel genoeg groene stroom zijn om groene waterstof te kunnen maken.