Bewoners vernietigend over aanvraag vergunning RTHA: ‘misleidend en onjuist’

2014 at Rotterdam The Hague Airport 02” by flightlog is licensed under CC BY 2.0

Rotterdam Airport (RTHA) heeft de eerste stap gezet in de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit – de vergunning die nodig is om een vliegveld te mogen exploiteren en al jarenlang ontbreekt in Rotterdam. De aanvraag is op onregelmatige wijze totstandgekomen en zit vol met fouten.

De vereniging BTV-Rotterdam schrijft dit in een zienswijze op de ‘concept-Notitie Reikwijdte en Detailniveau’ (NRD) aan het ministerie van Infrastructuur (I&W). Zo’n NRD is een eerste stap in de aanvraag van de nieuwe vergunning.

Volgens BTV is de NRD onrechtmatig opgesteld. Het stuk is gebaseerd op de uitkomsten van de mislukte vechtparticipatie en voldoet daarmee niet aan de voorwaarden uit de Luchtvaartnota. “Omwonenden zijn niet of onvoldoende gehoord, er is geen sprake van regionaal draagvlak en onderzoek naar de regionale functie van het vliegveld ontbreekt.”

Stuk voor stuk licht de vereniging deze gebreken toe aan het ministerie. “Het publieke belang van een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving is (in het participatietraject, red.) volledig genegeerd en ondergeschikt gemaakt aan het verdienmodel van RTHA en andere commerciële partijen.”

Al jarenlang geen draagvlak
In 2017 is al vastgesteld dat er geen draagvlak was voor verdere groei van RTHA. “De afgelopen tien jaar is het aantal overlastmeldingen toegenomen van 5.000 naar 70.000 per jaar. Door de toenemende overlast is het draagvlak verder afgekalfd.”

Volgens de zienswijze heeft RTHA nauwelijks een economische functie voor de regio. “RTHA functioneert vooral als luchthaven voor recreatief verkeer, zoals vakantie, familiebezoek of verblijf in het tweede huis in het buitenland. De passagiers zijn Nederlandse ingezetenen die elders hun geld besteden. Deze vluchten hebben geen toegevoegde waarde voor de regio.”

[…]

Vergunning niet baseren op misleidend rapport
De NRD is volgens BTV ronduit misleidend en gebaseerd op verkeerde uitgangspunten. Zo vermeldt de Notitie dat een uitgangspunt is om “minimaal de huidige mobiliteitsfunctie in stand te houden” en verwijst daarbij naar de Luchtvaartnota. Maar dat uitgangspunt is in de hele Luchtvaartnota niet terug te vinden. “Doelbewuste misleiding”, aldus het oordeel van BTV.

“Conclusie: Het is onrechtmatig om een onjuist en misleidend document te hanteren voor de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit.”