Als Nederland in 2050 klimaatneutraal wil zijn, moeten veel fossiele technieken binnenkort in de ban

parking spot, cars, vehicles
Photo by fill on Pixabay

Als Nederland de klimaatdoelen wil halen, moeten er niet alleen windmolens worden gebouwd en warmtepompen geplaatst, maar moeten burgers en bedrijven ook stoppen met investeren in fossiele technologie. Vaak eerder dan gedacht. En vaak ook eerder dan door de politiek is vastgelegd.

Neem auto’s met een verbrandingsmotor. Van de EU mogen nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 niet meer worden verkocht. Dat is eigenlijk te laat, de uiterste verkoopdatum zou 2030 moeten zijn, stelt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) op basis van een inventarisering door TNO. Gascentrales? Niet meer bouwen na 2030. Hetzelfde geldt voor traditionele installaties voor de productie van ammoniak.

‘Het beleid was tot nu toe vooral gericht op het ontwikkelen van alternatieven voor fossiele technologieën’, zegt Olof van der Gaag van de NVDE. Zoals zonne- en windenergie en warmtepompen. Er zijn de afgelopen jaren minstens vijftien routekaarten getekend voor de opbouw van duurzame energiebronnen, van groene waterstof tot windparken op de Noordzee. ‘Nu hebben we ook omgekeerde routekaarten nodig. Om te stoppen met dingen.’

Zo’n omgekeerde routekaart heeft de NVDE laten opstellen door TNO. Hierbij is eerst gekeken wanneer een fossiel apparaat uiterlijk in de ban moet, om Nederland in 2050 klimaatneutraal te hebben. ‘Omdat een installatie of apparaat vaak tientallen jaren meegaat, moet je ook kijken wanneer je zo’n techniek niet meer moet verkopen’, zegt Van der Gaag.

Dan blijkt dat opmerkelijk veel technologie al in 2030 van de markt moet. ‘Dat heeft me echt de ogen geopend’, zegt de NVDE-voorman. ‘2050 klinkt heerlijk ver weg. Daar kun je mooie bespiegelingen over houden zonder dat je het gevoel krijgt dat er nu keuzes gemaakt moeten worden. Maar we hebben nog maar zeven jaar om de verkoop van veel fossiele technieken te staken.’

[…] Door de ‘sterfdatum’ van de benzinewagen naar voren te halen, krijgen lastiger te vergroenen voertuigen als vrachtwagens en landbouwwerktuigen meer tijd.