Herken jij iets? Dit is Rotterdam voor het jaar 1900

Het eerste treinstation van Rotterdam: station Delftsche Poort (ca 1860)© Stadsarchief Rotterdam

Rotterdam is vanaf ongeveer 1850 vastgelegd door fotografen. Fotografie is dan nog nieuw en in eerste instantie worden vooral portretten gemaakt. Het zijn vaak rondreizende fotografen die zich daar op toeleggen.

“Rond 1850 – 1860 is 50 procent van de fotografen in Rotterdam afkomstig uit Duitsland”, weet Engelien de Ruijter van het Stadsarchief Rotterdam. Gaandeweg gaan de fotografen ook stadsgezichten vastleggen. Het Stadsarchief heeft de collectie Vroege Foto’s onder handen genomen: ze zijn opnieuw gedigitaliseerd en beschreven. Het zijn foto’s uit de periode 1848-1920. Rijnmond heeft een selectie gemaakt uit de duizenden foto’s. Kijk mee naar Rotterdam zoals het ooit was en zoek de herkenningspunten.

De Blaak (ca 1865)© Stadsarchief Rotterdam

Nu zijn er plannen om de Blaak autoluw te maken. Een eerdere grote verandering voor de Blaak was het dempen ervan. In de 14e eeuw is de Blaak de Zuidvest van Rotterdam. De hele stad ligt dan tussen de Zuidvest, Oostvest (van Oostplein langs Goudsesingel naar Hofplein) en Westvest (langs wat nu de Coolsingel is). De drie grachten worden gegraven zodat Rotterdam zich kan verdedigen tegen aanvallen van buitenaf.

Het is niet helemaal zeker waar de naam Blaak vandaan komt. Het zou kunnen zijn afgeleid van het Zuidnederlandse woord ‘blak’. Dat betekent stil, rustig water. Het middelnederlandse ‘blac’ is ook een optie. Blac betekent land dat even boven water uit komt.

Het eerste deel van de Blaak is in 1867 gedempt voor de bouw van het nieuwe hoofdpostkantoor van Rotterdam. Het grootste deel van de Blaak wordt in 1940 gedempt. Puin van de panden die bij het bombardement op het centrum van 14 mei 1940 zijn verwoest, wordt gebruikt voor het dempen van de Blaak.

[…]

De bouw van het spoorviaduct over de Binnenrotte (1870)© Stadsarchief Rotterdam