Studentjelmer, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Volgens oprichter Michiel Muller zijn de verliezen vooral ontstaan door investeringen en uitbreidingen naar andere steden.

Online supermarkt Picnic heeft vorig jaar het grootste verlies in zijn bestaan geleden. Onder de streep kwam de Nederlandse boodschappenbezorger in 2021 ruim 114 miljoen euro tekort, blijkt uit het woensdag gedeponeerde jaarverslag. In voorgaande jaren kwam het nettoverlies veelal tussen de 35 en 45 miljoen euro uit. Toch maakt de bedrijfstop zich geen zorgen, zo blijkt uit een telefonische toelichting van mede-oprichter Michiel Muller.

De verliezen zijn immers grotendeels het gevolg van investeringen in groei die de internetsuper afgelopen jaar maakte, legt Muller uit. Zo was de bouw van een vernieuwend, geheel geautomatiseerd distributiecentrum in de buurt van Utrecht „een hele dure”. Daarnaast breidde het bedrijf uit naar tientallen nieuwe steden in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Elke nieuwe stad vraagt om een flinke investering, aldus Muller. „De kost gaat heel erg voor de baat uit bij ons. Je richt een hal in, betaalt volle huur, neemt personeel aan, voordat er ook maar een banaan wordt bezorgd.” En dat blijft voorlopig zo, aldus Muller. „Want je kunt wel vijf jaar wachten, maar wij openen liever zelf ergens voordat een ander het doet.”

Wat dat betreft zijn er geen verrassingen voor investeerders, zo zegt Muller. De gemiddelde terugverdientijd per nieuwe hub is volgens Picnic twee jaar – het verlies zit hem vooralsnog in de steden waar het bedrijf nieuw is neergestreken. De verkopen van de onlinesupermarkt namen in 2021 wel toe. De omzet kwam uit op 719 miljoen euro, ruim 250 miljoen euro meer dan in 2020.

[…]

Groeien ongeacht verlies

Voor Picnic gaat groeien boven alles. Het bedrijf rijdt sinds september 2015 met kleine elektrische autootjes door Nederlandse straten en breidt voortdurend uit naar andere steden. Inmiddels is Picnic actief in 260 plaatsen in Nederland, 80 in Duitsland en 10 in Frankrijk. Vooral in de laatste twee landen wil het groeien.

De strategie van Picnic is bekend van grote groeibedrijven in Silicon Valley: vol inzetten op maximale groei van het marktaandeel, ongeacht de omvang van de verliezen. Zodra het bedrijf marktleider is, komen de zwarte cijfers vanzelf – zo is het idee. Met deze strategie werd Uber marktleider, kon Amazon na ruim zes jaar eindelijk winst maken en slaagde de Nederlandse maaltijdbezorger Just Eat Takeaway – het moederbedrijf van Thuisbezorgd – erin om grote delen van de Europese markt te veroveren.