plane, klm, schiphol
Photo by photocello on Pixabay

Nu de coronapandemie weer oplaait in China en tegelijkertijd KLM het aantal vluchten naar dat land heeft verdubbeld, loopt Nederland mogelijk opnieuw grote risico’s. Uit recent vrijgegeven documenten blijkt dat Schiphol eerder ook al een grote rol speelde in de verspreiding van het virus binnen ons land.Tweet

De jongste cijfers uit China zijn alarmerend. Waar enkele weken geleden maximaal vijf procent van de bevolking besmet was met het covidvirus, stevent het land nu af op een besmettingsgraad van 30 procent, zo meldt epidemioloog professor Francois Balloux op Twitter.

Volgens Italiaanse autoriteiten is bijna de helft van alle passagiers in twee vluchten uit China positief getest. De Italianen onderzoeken nu of er sprake is van nieuwe varianten van het virus. Dit meldde gisteren het nieuwsplatform BNO News.

Gisteravond laat meldden de Verenigde Staten, Japan en Italië met onmiddellijke ingang een negatieve coronatest te eisen van vliegpassagiers uit China. Voor Nederland gelden vooralsnog geen beperkingen – dat zou KLM maar in de weg zitten.

KLM verdubbelt aantal vluchten naar China juist
De signalen zijn verontrustend, vooral omdat KLM juist heeft aangekondigd het aantal vluchten naar China te verdubbelen. Op het risicoland wordt door KLM gevlogen met grote toestellen waarin minstens 300 mensen tegelijkertijd kunnen plaatsnemen. Bij vijftig procent besmettingsgraad betekent dat volgens de Italiaanse cijfers per vlucht 150 nieuwe covid-patiënten, mogelijk van een nog onbekende variant.

Eerder werden covid-metingen in het rioolwater van Schiphol angstvallig geheim gehouden door de overheid. De luchtvaartsector beweerde bij hoog en bij laag dat er nauwelijks virussen werden ingevlogen aan de start van de corona-pandemie. Risico’s zouden te verwaarlozen zijn en zogenaamde hepa-luchtfilters in vliegtuigen zouden afdoende bescherming bieden tegen verspreiding van het virus.