Beeld ©M4HRotterdam.nl

Rotterdam gaat versneld 2.500 woningen bouwen in de Merwehaven. Het Rijk geeft daarvoor 11 miljoen euro voor aan Rotterdam. Het komt uit een potje waarmee in heel het land de (goedkope) woningbouw versneld moet worden. Rotterdam investeert zelf ook 11 miljoen euro.

Het Merwe-Vierhavens (M4H) gebied is voor Rotterdam een belangrijke locatie. In de jaren ’80 was het de grootste fruit- en sappenhaven van Europa, nu wordt het een groene, duurzame en autoluwe woonwijk. In M4H moeten innovatie en duurzame bedrijven komen en duizenden nieuwe huizen. De transformatie van deze oude stadshavens tussen Schiedam en Schiemond is een plan van de gemeente en het Havenbedrijf Rotterdam.

De ontwikkeling van het gebied is al een paar jaar aan de gang. Zo zitten in het Keilepand en de Keilewerf kunstenaars, architecten en ambachtelijke bedrijven. Eerdere pioniers, zoals de kunstenaars Joep van Lieshout en later Daan Roosegaarde, hebben werkplaatsen in het gebied. Iets verderop zijn de Marconitorens omgebouwd en omgedoopt tot The Lee Towers met woningen. En in de twee voormalige fruitloodsen aan de Galilleistraat zitten een bierbrouwerij en een bedrijfsverzamelgebouw voor de maakindustrie.

Nu ook nieuwe woningbouw

Tot nu toe zijn er nog geen nieuwe woningen gebouwd. Zonder geld van het Rijk zou dat ook nog even zo blijven zegt bouwwethouder Chantal Zeegers. “Zonder dit geld lukt het ons niet om zoveel betaalbare woningen in dit gebied te bouwen voor mensen met een middeninkomen. Maar liefst 60 procent van de woningen valt in het betaalbare segment.”

Hoe het gebied moet worden.© Rijnmond

Het plan is nu om zowel huur- als koopwoningen te bouwen, van sociale woningbouw tot duurdere koop. Er komen voornamelijk appartementen voor starters, kleine huishoudens en ouderen. Maar er komen ook gezinswoningen in Merwehaven. De verwachting is dat de bouw in 2025 kan starten, aan het eind van 2026 zouden dan de eerste huizen klaar kunnen zijn. De bouw van de hele woonwijk gaat zeker zo’n tien jaar duren.

Parkeren gebeurt niet op straat, maar in een centraal punt in de wijk . Daar zal ook ruimte zijn voor deelvervoer. Dit moet er voor zorgen dat er minder mensen een eigen auto zullen hebben en er juist meer ruimte is voor wandelen en fietsen. Dat moet juist zorgen voor een aantrekkelijke en veiligere buurt.

Gevolgen havenbedrijven

De Merwehaven wordt een energieneutrale wijk. Er wordt gebruikt gemaakt van warmte/koude-opslagsystemen die warmte en koude halen uit de grond en rivierwater.