Er is kritiek op het Rotterdamse klimaatbeleid. Ten onrechte, zegt klimaatwethouder Chantal Zeegers. ‘Er gebeurt echt veel. Maar het is nu nog lang niet genoeg.’
,,Ik wil niet moedeloos worden”, zegt Zeegers. ,,Maar ik maak me wel ongelofelijk veel zorgen. We gaan die anderhalve graad op deze manier gewoon niet redden. We zien al eilanden wegzakken – verschrikkelijk. En we doen nog steeds niet genoeg. Maar ik wil de hoop niet opgeven. Daarom wil ik ook op een plek zitten waar ik er zelf iets aan kan doen.”
Vier maanden is Zeegers (D66) nu Rotterdams klimaatwethouder. Ze ziet ook hoopvolle dingen, zegt ze in haar werkkamer, een kleedje over haar benen omdat de kachel in het stadhuis bewust laag staat. ,,In de haven gebeurt meer dan ik dacht”, vertelt ze. ,,Ik merk sowieso dat niemand op belangrijke posities nog twijfelt aan klimaatverandering en het belang ervan. Grote bedrijven zijn écht wakker. Shell investeert een miljard in een waterstoffabriek, ze leggen windparken aan. Dat doen ze natuurlijk omdat ze snappen dat ze móeten, maar er heerst ook écht een andere houding.”
We doen niet minder dan het vorige college, dat ben ik gewoon niet met je eens
Chantal Zeegers, Klimaatwethouder in Rotterdam
[…]
Maar intussen stijgt de CO2-uitstoot weer, en is Rotterdam nog altijd verantwoordelijk voor 20 procent van de landelijke uitstoot. De transitie moet sneller, erkent Zeegers. ,,Ik merk dat bedrijven wel willen, maar ook tegen procedures aanlopen, en met personeelstekorten worstelen. Daar kunnen wij als gemeente bij helpen. Zo zie ik het: we moeten elkaar aanjagen, maar ook helpen. Critical friends, dat vind ik een goede term.”
Neem het Duurzaamheidstransitiebudget. Daar zit liefst 100 miljoen euro in, bedoeld om innovaties op het gebied van klimaat te stimuleren. Alleen: de gemeente steekt er zelf 20 miljoen in, de rest moet van het Rijk komen.
Het vorige college stak nog 70 miljoen in dat fonds, u veel minder.
,,We verwachten geld van het Rijk, ja. De klimaataanpak is een collectief probleem. Je kunt niet van lokale overheden verwachten dat ze dat helemaal zelf doen. Ik vind dat het Rijk nu aan zet is. Ik vind het onzin dat alle financiering maar vanuit de gemeente moet komen. Wij hebben ook andere opgaves. De zorgkosten, armoede, noem maar op.”
En over de luchthaven: je kunt niet al je eigen plannen in het coalitieakkoord krijgen. De luchthaven verkleinen tot alleen nog een zakenvliegveld is ook het verplaatsen van een probleem, want dan gaan mensen vanaf elders vliegen. Daar schiet het klimaat niet veel mee op. Dus als serieuze klimaataanpak mijn doel is, heb ik meer aan een autoluwe binnenstad dan aan een grote broek aantrekken over die luchthaven.”