Resi Becker, CEO Essent Beeld @Essent

Resi Becker | bestuursvoorzitter Essent Door de stijgende energieprijzen stond marktleider Essent plots midden in een maatschappelijke crisis. „Je moet op zoek naar een nieuw normaal”, aldus topvrouw Resi Becker.

Amper drie weken was ze de hoogste baas van Essent toen de storm losbrak. Op 24 februari viel Rusland Oekraïne binnen, en daarmee begon de grootste energiecrisis die Europa in decennia heeft meegemaakt. Op het hoofdkantoor van het energiebedrijf, met 2,5 miljoen klanten de Nederlandse marktleider, veranderde van de ene op de andere dag alles. Opeens werden de leveranciers van gas en elektriciteit het brandpunt van een ontwrichtende maatschappelijke crisis. Er rezen grote zorgen over hoelang de dienstverlening eigenlijk nog vanzelfsprekend zou blijven. En tegen welke prijs.

2022

Leveringszekerheid

„Onze afdeling die energie inkoopt, zag dat er al langer sprake was van onrust op de energiemarkt – in de aanloop naar de oorlog waren de prijzen al aan het stijgen. Toen de oorlog uitbrak, werden we geconfronteerd met de vraag: kunnen we nog wel voldoende gas leveren?

[…]

Politieke hulp vereist

„Wij zagen dat voor zo’n 1 miljoen mensen energie-armoede dreigde als gevolg van deze crisis, en dat dit zelfs kon oplopen tot 2,5 miljoen huishoudens als de crisis verder zou escaleren. Dat is 30 procent van alle huishoudens: dan heb je een maatschappelijk probleem. Ik kan van mijn mensen een heleboel creativiteit vragen, door data slim te analyseren op de allerbeste manier energie inkopen. Maar dit kunnen wij niet wegnemen.”

„In juni sloegen wij alarm, pas tegen Prinsjesdag kwam de oplossing vanuit Den Haag. Het was vakantietijd, en het heeft natuurlijk ook te maken met de complexiteit van het probleem. Wij hadden liever een andere, meer inkomensafhankelijke oplossing gezien. Maar gelukkig kwam er een oplossing. Dat is het belangrijkste.”

[…]

2023

Een sleutelrol

„Wij zijn komend jaar in feite een uitvoeringsorganisatie van de overheid. De verrekening van het prijsplafond verloopt via de energiebedrijven. Dat willen we ook graag, want zo weten we zeker dat de steun goed gebruikt wordt – voor het verlagen van de energierekening, en dus het voorkomen van betalingsproblemen – en niet voor iets anders.

[…]

Langdurige pijn bij klanten

„De kans is reëel dat we nog wel even met hogere prijzen te maken hebben. En niet alleen voor gas, zeker ook voor stroom. Betaalbaarheid blijft een kwestie, vooral voor kwetsbare huishoudens. We moeten nú nadenken over een oplossing voor 2024 – dit probleem is nog niet weg. En deze keer kunnen we er niet zo lang over doen als afgelopen jaar. Gelukkig worden er al gesprekken in Den Haag gevoerd over meer gerichte hulp voor deze kwetsbare groepen. Er is een gevoel van urgentie. Blijven besparen zal wel noodzakelijk zijn in 2024. Korter douchen, de thermostaat een graadje lager zetten in huis.”

[…]

En we moeten stoppen met salderen. Ik weet dat dit politiek gevoelig ligt. Dat er nu 2 miljoen huishoudens zijn met zonnepanelen, is dankzij de salderingsregeling. Ik weet het, maar het zorgt ook voor een zware belasting van het stroomnetwerk en uiteindelijk betalen mensen zonder zonnepanelen de extra kosten. Nu is het tijd voor de volgende fase van de transitie. Laten we de subsidies verschuiven van zonnepanelen naar batterijen.