Openbaar vervoer Stads- en streekvervoerders moeten volgend jaar tientallen miljoenen euro’s per bedrijf meer betalen voor energie, schrijft de branchevereniging aan het kabinet. Ze hopen op een tegemoetkoming in die lasten.
Stads- en streek-vervoerders in Nederland vrezen dat zij volgend jaar nog minder bussen, trams en metro’s kunnen laten rijden, omdat hun energiekosten fors zijn gestegen. Dat stelt OV-NL, de branchevereniging van openbaarvervoerbedrijven in Nederland. „De bedrijfsvoering van de ov-bedrijven staat onder druk”, schrijft OV-NL aan het kabinet.
Bedrijven in het stads- en streekvervoer hebben nu al minder inkomsten dan in voorgaande jaren. Het aantal reizigers ligt nog steeds gemiddeld 15 procent lager dan voor de pandemie. Dat dreigt de komende maanden al te leiden tot een verschraling van de dienstregeling. Nu komen daar nog eens de hogere kosten bij voor elektriciteit, gas en diesel.
Volgens OV-NL zijn de bedrijven in het stads- en streekvervoer vanaf komend jaar tientallen miljoenen euro’s meer kwijt aan energie. In totaal zou het gaan om zo’n 180 miljoen euro per jaar. Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET en de Amsterdamse vervoerder GVB zien hun energierekening verdrievoudigen.
[…]
De hogere energieprijzen zijn overigens nog geen acuut probleem voor de Nederlandse Spoorwegen. Het spoorbedrijf heeft nog een contract met Eneco voor groene energie tot en met 2024. Als NS dit najaar de energie tot en met 2024 opnieuw had moeten inkopen, stelde het spoorbedrijf bij de publicatie van de halfjaarcijfers in augustus, was NS ruim 1 miljard euro duurder uit geweest. Vorig jaar verbruikte NS voor 238 miljoen euro energie (90 procent voor het rijden van de treinen, 10 procent voor de stations).