electromobile, senior mobile, old man
Photo by neelam279 on Pixabay

De scootmobiel en andere gehandicaptenvoertuigen zijn gevaarlijker in het verkeer dan vervoersmiddelen als een motor of auto. Dat schrijft minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan twee CDA-Kamerleden.

Volgens Harbers is het aantal verkeersdoden onder scootmobielrijders de afgelopen 20 jaar toegenomen. In 2019 vielen er 42 verkeersdoden onder scootmobielrijders, in 2020 vonden er 34 dodelijke ongelukken met scootmobielen plaats en in 2021 waren dat er 32. De aantallen in 2020 en 2021 vielen een stukje lager uit omdat we door corona minder mobiel waren.

Eenzijdige ongelukken

Het risico op een dodelijk ongeluk is bij een scootmobiel of gehandicaptenvoertuig een stuk hoger dan bij andere vervoersmiddelen zoals de motor, fiets of scooter. Dat blijkt uit onderzoek van Onderweg in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat het aantal dodelijke slachtoffers heeft afgezet tegen het aantal afgelegde kilometers. Bij scootmobielgebruikers is er een risico van ongeveer 275 doden per miljard kilometers. Bij motorrijders was dit de afgelopen jaren 50 doden per miljard kilometer, 42 bij brom- en snorfietsers, 13 bij fietsers en bij voetgangers 11 doden per miljard kilometer.