A person with handcuffs holding a sign that says fraud
Photo by Tima Miroshnichenko on Pexels

De politie heeft een belangrijk succes geboekt in de strijd tegen helpdeskfraude. In samenwerking met de politie in Engeland is de spoofingdienst iSpoof uit de lucht gehaald en zijn de eigenaar van de dienst en twee gebruikers van de software gearresteerd.

Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich telefonisch voordoet als medewerker van een bank, een helpdesk of webwinkel. Slachtoffers worden misleid om geld over te boeken of privégegevens prijs te geven. Met de software van iSpoof kunnen misbruikers eenvoudig hun eigen telefoonnummers verbergen en zogenaamd bellen namens een ander.

[…]

Hoewel er veel gewaarschuwd wordt voor spoofing trappen nog veel mensen erin. Daar heeft onderzoeksleider Henrique van Huisstede wel een verklaring voor. “Ze maken gebruik van psychologische technieken. Ten eerste lijkt het precies alsof ze van een bank of andere financiële instelling bellen. Vervolgens wordt er een probleem geïntroduceerd, bijvoorbeeld dat je rekening is gehackt. Daarna wordt er een tijdsdruk opgelegd: je moet nú handelen. Doe dit of dat om het probleem op te lossen. Voor veel mensen is dat toch voldoende reden om hierin mee te gaan.”