Hoofdkantoor AH Niels Kim, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Had Ahold Delhaize vorig jaar al had besloten zijn eigen activiteiten sneller te verduurzamen, nu scherpt de supermarktgigant ook zijn ambities voor de gehele toeleveringsketen aan. Over acht jaar moet de CO2-uitstoot die is toe te schrijven aan de producten in de winkel met 37 procent zijn teruggedrongen ten opzichte van 2020. Dat heeft Ahold dinsdag aangekondigd.

De ambitie voor de productieketen ligt daarmee nu een flink stuk hoger dan waar het moederbedrijf van Albert Heijn en Etos afgelopen jaren op afkoerste: een reductie van 15 procent. Wel is de doelstelling lager dan die voor eigen bedrijfsonderdelen en -activiteiten, zoals winkels, vervoer en kantoren. Daarvan wil Ahold in 2030 de uitstoot hebben gehalveerd ten opzichte van referentiejaar 2018.

[…]

De nieuwe ambities van Ahold komen een klein jaar nadat het bedrijf werd verrast door een dwingende brief van Milieudefensie. De klimaatorganisatie stuurde 29 grote Nederlandse bedrijven in januari een oproep om hun vervuiling harder terug te dringen. Ten opzichte van het jaar 2018 zouden ze hun CO2-uitstoot met minimaal 45 procent moeten terugdringen, wilden ze een forse opwarming van de aarde voorkomen.

Bedrijven die hun ambities onvoldoende bijstellen, lopen het risico op juridische stappen, waarschuwde Milieudefensie. Voor de bestuursvoorzitters van de 29 bedrijven was er genoeg reden dat dreigement serieus te nemen. Eerder won Milieudefensie een zaak tegen Shell, waarna het olieconcern álle uitstoot met 45 procent moet reduceren, ook die van benzine aan de pomp.

De frustratie van Milieudefensie richtte zich bij veel bedrijven vooral op de keten. Bedrijven leken zich vooral te focussen op hun eigen activiteiten, waarmee ze „een overgroot deel van hun verantwoordelijkheid onder het tapijt schuiven”. De klimaatorganisatie voerde meerdere gesprekken met de Ahold-top, maar kreeg naar eigen zeggen niet de beloftes die ze wilde.