NS 2441 + 2448 als trein 7047” by twenterail is licensed under CC PDM 1.0

Japke-d. denkt mee NS is in een paar decennia van een trots, glanzend, bedrijf verworden tot een trainwreck waar je tijdens de spits je grootste vijand nog niet in zou sturen. Tijd voor een reddingsactie, vindt Japke-d. Bouma.

Het gaat niet goed met de Nederlandsche Spoorweeghen. Kon je vroeger in de trein nog verliefd worden, in alle rust een boek lezen en even heerlijk uit het raam mijmeren, tegenwoordig word je er geregeld weggeblazen door een broodje ei etende meute die op de speaker belt, TikTok-filmpjes zonder oortjes kijkt, yoghurt met knoflook eet en z’n vouwfiets in het gangpad vast uitklapt. IKEA op Tweede Kerstdag, maar dan elke dag – je zou er je ergste vijand nog niet in sturen.

Storingen, geschrapte ritten door personeelstekort, te korte treinen – het doet me pijn NS zo te zien. Want het was altijd een van die stoere Hollandsche bedrijven waar ik als kind huizenhoog tegenop keek.

Ook het milieu huilt erom, elke dag.

En dus dacht ik: dat moet toch anders kunnen. Want als dit zo doorgaat wordt het land één grote mistroostige vlakte vol files én groeit een hele generatie op zonder treinromantiek.

Daarom deze week, vlak voor de blaadjes-op-de-rails-malaise weer begint, een reddingsactie om NS weer grootsch te maken, in 13 stappen. Het bedrijf verdient het, maar bovenal verdienen wij het. Want een gezonde treindienst maakt een gezond land. Komen ze!

1 Voer allereerst een keihard deurbeleid in voor de treinspits.

Iedereen die daar niks heeft te zoeken – wegwezen en na 10 uur terugkomen. Denk daarbij aan gepensioneerden, mensen met vouwfietsen en mensen met vage functietitels. Als dat niet voldoende is kunnen we altijd nog opschalen naar mensen die niet weten hoe je sms’jes bewaart op een Nokia, die een dagje Den Helder doen of naar hun lifecoach, yoga of de meubelboulevard gaan. Dat kan tegenwoordig heel gemakkelijk met gezichtsherkenning. Camera’s en toegangspoortjes zijn er al. Daar kunnen we vandaag dus al mee beginnen.

2 Maar stop liever helemaal met reizen in de spits!

Werken kan op elk uur van de dag. Ga bijvoorbeeld eens om half zes ’s ochtends, twee uur ’s middags of elf uur ’s avonds met de trein. Dan is NS op z’n best.

[…]

Het lijkt me überhaupt beter te stoppen met ‘agile werken’ en scrummasters, NS.

Sinds jullie daarmee begonnen zijn is het alleen maar bergafwaarts gegaan met het bedrijf. Toeval? Ik denk het niet.

Niemand begrijpt jullie vacatures meer! Zo las ik laatst eentje waarin een ‘product specialist’ gezocht werd die met een „sensitieve houding, agile way of working en resultaatgerichtheid doelen bereikt door het betrekken van de keten voor het inrichten van de propositie en deze te checken op maakbaarheid”.

Euh. Vind je het gek dat jullie geen personeel meer kunnen vinden.