Bewoners tegen Vliegtuigoverlast RTHA

De wijkraden Hillegersberg en Schiebroek sturen deze week een boze brief naar Vincent Karremans omdat ze niet blij zijn met de manier waarop de Rotterdamse VVD-wethouder een enquête over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport aanvliegt. Ze willen dat Karremans de enquête intrekt.

De gemeente Rotterdam verstuurde de enquête vorige week aan alle Rotterdammers. Tegelijkertijd informeerde Karremans de gemeenteraad en de wijkraden over die actie. In de begeleidende brief aan de gemeenteraad schrijft de wethouder: “Bij het opstellen van de vragenlijst heb ik het advies van de wijkraden Hillegersberg en Schiebroek betrokken. Zo zijn er vragen opgenomen over wenselijkheid en waardering voor de luchthaven, hinder en aantallen vluchten overdag, in de dagranden en ’s nachts.”

Marijke van Seventer en Margreet Hovenkamp van de bewonersorganisaties in de genoemde wijken vinden die woorden verwarrend voor de lezers. De twee spraken in mei tijdens de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad over het vliegveld in. “We hebben onze signalen afgegeven hoe we denken over het vliegveld. Dat had te maken met het participatietraject over het luchthavenbesluit. Dat had niets te maken met een enquête. Maar wat in de enquête staat over hoe rekening met omwonenden wordt gehouden of over bijvoorbeeld gezondheid, daarover zijn wij vooraf niet gekend”, zegt Hovenkamp.

Dirk Breedveld is namens de VVD lid van de wijkraad Schiebroek én kritisch op partijgenoot Karremans. Hij had graag vooraf met hem van gedachten gewisseld. “Nu lijkt het alsof er wel overleg is geweest. Maar helaas, we hebben hem nog niet gezien of gesproken. Ik ben ook bewonersvertegenwoordiger namens Rotterdam in de gesprekken rond het vliegveld. Hij schitterde recent zelfs door afwezigheid bij de eerste vergadering.”

‘Stillere vliegtuigen’

Ook vindt Breedveld de vraagstelling in de enquête in sommige gevallen niet deugen. “Er wordt gesproken over stillere vliegtuigen. Uit onderzoeken is gebleken dat die er voorlopig niet zijn, want ze worden ook groter en vragen daarom meer stuwkracht.”

Ook staat in de enquête dat jaarlijks 300 tot 350 grote verkeersvliegtuigen na 23:00 uur landen, omdat zij vertraagd zijn door bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden. Breedveld: “Dat heeft nagenoeg niets te maken met slecht weer. Dat komt veelal omdat vliegtuigen uit andere landen om economische redenen te laat vertrekken.”

[…]

De start van wethouder Karremans in het dossier vliegveld is op zijn zachtst gezegd ongelukkig. Een maand geleden wilde een deel van de gemeenteraad hem een motie van afkeuring geven, omdat hij zonder overleg met de raad weer om tafel ging bij de gesprekken over de toekomst van het vliegveld. De coalitie voorkwam dat de motie werd aangenomen.