FloorVanDerWal -TheImpactOfEverySecond BEELD©NicoleMarnati

Klimaat staat bij de 200 afgestudeerden van de Design Academy hoog op de agenda. Hun werk is tijdens de Dutch Design Week te zien op een expositie in Eindhoven. Hier lichten we er vier projecten uit.

Het redden van de planeet duldt geen uitstel meer. Die gedachte spreekt uit het werk van vele van de ruim tweehonderd eindexamenstudenten van de Design Academy Eindhoven. De zogeheten Graduation Show is vast hoogtepunt van de Dutch Design Week (DDW), met naar verwachting 350.000 bezoekers het grootste designfestival van Noord-Europa.

Wat de implicaties zijn van uitstelgedrag met betrekking tot klimaatmaatregelen laat student Floor van der Wal zien met een brandende klok die duidelijk maakt dat elke seconde telt. Want in dat korte tijdsbestek smelt op aarde een ijsblok van 38.000 kubieke meter en wordt 400 vierkante meter grond blijvend ongeschikt voor landbouw of natuur.

[…]

Jelle Seegers smelt metaal in de warmte van de zon en maakt er machineonderdelen van

JelleSeegers_SolarMetalSmelter_BEELD©IrisRijskamp

Over vijf jaar, zegt Jelle Seegers (23), hoopt hij een bijna energieneutrale werkplaats te leiden die het ritme van de natuur volgt. Als de zon schijnt is het tijd voor metaalgieten, als het waait voor zagen, boren en frezen. En bij bewolkt en windstil weer zal het ‘weekend’ zijn. Seegers ontwikkelt gereedschap dat natuurkrachten direct vangt. „Zonnepanelen en windmolens wekken elektriciteit op. Ik doe een stap terug in de tijd en wil zon en wind direct gebruiken als energieleverancier voor gereedschap. Zeg maar zoals de molenaar vroeger met windkracht graan maalde.”

[…]

Yassine Ben Abdallah maakt met ‘bitterzoete’ kapmessen slavenarbeid op plantages tastbaar

De geschiedenis en cultuur van de onderdrukten worden zelden belichaamd in materiële objecten. En dat geldt zeker voor de slaafgemaakte arbeiders van de suikerrietplantages op Réunion, de voormalige Franse kolonie in de Indische Oceaan. Dat ontdekte Yassine Ben Abdallah (28), de Franse student die op het eiland is geboren. De economie van Réunion stoelt sinds het begin van de negentiende eeuw op de suikerrietindustrie. Maar in het Plantagemuseum op het eiland hebben alle tentoongestelde objecten slechts betrekking op de witte plantagehouders.

[…]

Josha Veldheer laat consumenten voelen hoeveel water nodig is voor koffie, thee en softijs

Wat kan ik persoonlijk doen aan het dreigende watertekort? Als student aan de Design Academy heeft Josha Veldheer (22) zich verschillende malen met die vraag beziggehouden. Ze studeert af met een project dat volgend jaar te zien zal op rondreizend theaterfestival De Parade. Veldheer wil de bezoekers op een speelse manier bewustmaken van de watervoetafdruk van hun consumptiekeuzes. Dat doet ze met ‘fysieke infographics’: glazen installaties die de waterverspilling inzichtelijk maken. Op drie podia vergelijkt ze de hoeveelheden water die gemoeid zijn met de productie van twee vergelijkbare, veel bestelde consumpties op De Parade: een kop koffie of thee, een glas bier of een glas wijn, een koek of een softijsje.

[…]

Damián Cehlárik brengt met een Slowaakse kast de verfoeide geschiedenis terug

Wis de materiële erfenis van het gehate verleden niet uit. De uit Slowakije afkomstige ontwerper Damián Cehlárik (26) heeft voor zijn eindexamenproject een grote kast gemaakt die zijn landgenoten en andere Oost-Europeanen onmiddellijk zullen herkennen als een variant op een standaard meubelstuk uit de communistische tijd. Omdat deze meubels en de flatgebouwen waarin ze stonden gezien worden als symbolen van verfoeide regimes, worden ze massaal vernietigd. En helaas vervangen, zegt Cehlárik, door gebouwen en meubels van mindere kwaliteit. Zijn kast is een metafoor, een conversation piece, waarmee hij hoopt te bereiken dat de onmin over het verleden losgekoppeld wordt van de afwijzing van de materiële erfenis. Dat de meubels uit zijn land betekenisvol zijn is buiten zijn land al erkend, zegt hij. „Meubels die Slowaken weggooien zie ik hier in antiekzaken naast Scandinavisch design.”

[…]