In Amsterdam wordt vanmiddag herdacht dat dertig jaar geleden, op 4 oktober 1992, een Boeing 747 neerstortte op de flatgebouwen Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Bijlmermeer. De Bijlmerramp is de grootste vliegramp die op Nederlandse bodem heeft plaatsgevonden.

Het vrachttoestel van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al gaf vijf minuten na de start vanaf Schiphol aan terug te willen naar de luchthaven. Vlucht LY 1862 gaf het mayday-signaal af: door metaalmoeheid was een motor van de rechtervleugel afgebroken, en die had de tweede motor meegenomen en de vleugel beschadigd.

[…]

De Nederlandse overheid en luchtvaartmaatschappij El Al hielden vol dat er alleen parfum en bloemen aan boord waren van het ramptoestel, maar daarover waren veel twijfels. Uit een half verbande vrachtbrief valt op te maken dat er een militaire lading aan boord was, hulpverleners en omwonenden hadden gezondheidsklachten en er waren hardnekkige geruchten over mannen in witte pakken die direct na de ramp opdoken op de rampplek en spullen meenamen.

Ook werd de cockpitvoicerecorder, de zwarte doos die gesprekken opneemt van de piloten, nooit teruggevonden. Dat is iets wat bij vliegrampen boven land hoogst ongewoon is.

LEES MEER OP NOS