Vleesvangers en biologische producten kenden afgelopen jaren een constante tot zelfs explosieve groei in supermarkten en speciaalzaken. Maar in deze financieel onzekere tijden zit de klad er behoorlijk in.Marktonderzoeker IRI meldt een kentering in de verkoop van vleesvervangers. Was er de afgelopen jaren een forse verkoopstijging (in 2020 zelfs met 34 procent tot 141 miljoen euro), nu zit de verkoop 5 procent in de min. “En dat terwijl de prijzen wat naar elkaar toe zijn gekropen. Vorig jaar waren vleesvervangers nog 30 procent duurder dan vers vlees en wild en gevogelte, nu is dat 20 procent”, zegt IRI-onderzoekster Sjanny van Beekveld.

Nog opvallender is de stagnatie van de omzet van biologische producten. “In de tijd van de coronacrisis dacht iedereen aan zijn gezondheid, aan bewust eten”, zegt Roosmarijn Saat van de biologische supermarkt Gimsel in Rotterdam.

LEES MEER OP NOS